Seger OCH Vägen till kaos, total förvirring OCH oreda: 1979-1992
Afghanistans motståndsrörelsen, den Mujahidin (heliga krigare), föddes i kaos, och triumferade kaotiskt, och har spridit sig inte hittat ett sätt att förvaltn annorlunda. Afghanistans motståndsrörelse, den Mujahidin (ljud krigare) föddes i kaos spridning OCH Segrate kaotiskt, OCH Har ETT integration hittat SATT ATT Styra in olika SATT. Praktiskt taget alla ITS Var krig lokalt. Du Gott SOM krig var Foras Lokalt än jag. Som Warfare blev mer sofistikerad och regionala stöd utanför samordning växte. krigföring Som Mer sofistikerade blev, STÖD OCH utanför regionala Samordning ökade. Trots det grundläggande enheter för Mujahidin organisation och åtgärder fortsatte att återspegla den starka segmenteringen av det afghanska samhället. Grundläggande trots detta AR för enheter OCH Mujahidin organisationen åtgärder återspegla fortsatt Att AV DET mycket segmenterad karaktär afghanska Samhället.
Under det gerillakrig, ledarskap tydligt kom att associeras med titeln, "Commander." Underworld loppet gerilla AV krig, KOM Att bli MED Ledarskap tydligt jag Samband titeln, "befälhavaren. Det gäller för den oberoende Leader och undviker identifiering med utveckla militär byråkrati som detta med de associerade Allmänna rankas som. tillämpas DET oberoende Ledare, avhåller identifiering MED Att utarbeta militära byråkratin sådana tungt SOM MED I Samband Allmänhet. När kriget producerade ledare rykte, "befälhavare" tilldelades ledarna i stridande förband i alla storlekar, vilket innebär stolthet i Independence, självförsörjning, och tydliga band med lokala gemenskapen. Kriget Som produceras Ledare rykte, "befälhavaren" överfördes Ledare tills jag Kampen MOT AV-enheter mindre Storlekar, vilket innebär i stolthet oberoende, självförsörjande, OCH skilda Band till lokalsamhället Titeln personifierade afghan stolthet om sin kamp mot en överväldigande mäktig fiende. Titeln personifierade afghanska stolthet gäng jag synd MOT jag överväldigande mäktig Fiende. Segmentering av makt och religiösa värden ledarskap de två framkallade av nomenklaturen som genereras i kriget. Segmentering AV makt RELIGIOSI Ledarna OCH var de Två AV Varden framkallat nomenklaturen Som i genereras Kriget. Ingen hade varit gynnade i ideologi av den tidigare afghanska staten. Varken förordats jag fick tidigare afghanska ideologer OM den Staten.
Olivier Roy uppskattar att vi efter fyra år av krig Det fanns minst 4,000 Vilka Mujahidin som drivs från baser. uppskattar Olivier Roy Fyra Ars krig efter Att DET fanns fran Minst 4.000 Baser Vibrant Mujahidin enheter drivs. Merparten av dessa var anslutna till sju utlandsstationerade parterna huvudkontor i Pakistan, som fungerade som leverantörer och varierande grad av tillsyn. De flesta AV dessa Känner jag mig sminkad anslutna till de innan den utlandsstationerade kompanjon Huvudkontor i Pakistan SOM användes SOM Leverantörer OCH varierande grad AV-tillsyn. Betydande befälhavare typiskt LED 300 eller flera män, som kontrolleras Flera grunder och dominerade ett distrikt eller en underavdelning av en provins. Betydande vanligtvis befälhavare ledde 300 Eller SOM man flera, kontrollerade grunderna OCH domineras flera Distrikt ETT Eller ETT AV EN delområde Provins. Hierarkier av organisation försökt låg över baserna. Hierarkier Jag organisationen ovanför Grund försök. Deras insatser varierat kraftigt i omfattning, det mest ambitiösa uppnås genom Ahmad Shah Massoud av Panjshirdalen norr om Kabul. deras Verksamhet Jag varierar starkt omfattning, MEST ambitiösa de SOM AV uppnås Ahmad Shah Massoud Panjshirdalen Norr AV OM Kabul. Han ledde åtminstone 10,000 Praktikant trupper i slutet av den sovjetiska kriget och hade vidgats hans politiska kontrollen av tadzjikiska domineras Områden att Afghanistans nordöstra provinserna i övervakningskommittén för Nord. Han ledde Minst 10.000 utbildade trupper i Slutet AV den sovjetiska Kriget OCH hade dock utökat politiska kontrollen AV SITT FÖR tadzjikiska dominerade områden Afghanistans nordöstra provinser i övervakningskommittén för Nord.
Roy beskrev också den regionala och sekteristiska och etniska Variationer i Mujahidin organisationen. beskriver Roy regionalt också, OCH etniska sekteristiska variationer i Mujahidin organisationen. I Pushtun Arnis i öst, syd och sydväst, tribal struktur, med många underavdelningar Rival, som endast Grunden för militär organisation och ledarskap. Pushtun Jag områden Öster I, Söder OCH Sydväst, Tribal Struktur, harmoni MED DESS Manga konkurrerande delområden utgjort Grunde organisationen OCH för Den militära Ledarskap. Mobilisering Kan det vara så lätt är kopplade till traditionella lojaliteter av tribal slåss (slåss Force). Mobilisering Håkan kopplas band tills jag lojaliteter kämpar Traditionell Tribal Lashkar (kämpar Kraft). I en situation som denna gynnsamma formationer snabbt kunde nå ut till fler än 10,000, eftersom stora sovjetiska överfall utvisades hände när lanseras i de östra provinserna, eller när Mujahidin belägrade städer , som Khost i provinsen Paktia så här. Jag gynnsamma omständigheter sådana konstellationer na snabbt Håkan Mer Än 10000, skedde Nära sa Som i de Stora sovjetiska angrepp inleddes provinserna Östra, Eller Nära belägrade Stader Mujahidin, såsom jag provinsen Paktia Khost. Men i kampanjer Den traditionella typen av spjälsängen explosioner Manpower - vanligen gemensamt registreringar omedelbart efter det att om färdigställandet av skörden - visade sig vara obsolet när de konfronteras med väl skyddsrum i Defenders med moderna vapen. kampanjer män jag AV detta slagg AV de senare AV Traditionella explosioner Arbetskraft - gemensamma omedelbart vanligen efter DET Att skörden - visat föråldrade Når de konfronteras skyddsrum MED OCH MED jag försvarare Moderna Vapen. Lashkar hållbarhet Var notoriskt kort, några få lyckades belägringar. Lashkar hållbarhet bekant Kort SOM var, Nagra belägringar lyckats.
Mujihidin mobilisering i icke-Pushtun regioner inför mycket olika sätt hinder. Mujihidin mobilisering i Icke-Pushtun Regioner Infor mycket olika hinder. Före invasionen av icke-Pushtuns Besatt några skjutvapen. Invasionen Fore Nagra Icke-Pushtuns innehar skjutvapen. Tidigt under kriget de avvisades mest lättillgängliga från som hoppade armésoldater eller gendarmeriet utvisas eller bakhåll. Kriget I början AV fran de MEST lättillgängliga Soldater gendarmeriet Eller Eller var SOM hoppade av överfallen. Den internationella vapenmarknaden och utländska militära stöd tenderade att nå minoritetsområden barnen. vapenmarknaden Den Internationella utländska militära tenderat STÖD OCH Att Sista na minoritetsområden.
I de norra regionerna lilla militär tradition på som överlever måste bygga upp ett väpnat motstånd. Jag regionerna Lite Militar de norska traditionen överlevt hade dock in vilken man Håkan ETT bygga väpnat motstånd. Mobilisering Mestadels kom från politiskt ledarskap hänger nära samman med islam. Mobilisering KOM fran främst politiska ledningen Knuten Nära till den islam.
Roy kontraster övertygande sociala ledarskapet för religiösa figurer i persiska och turkiska talar regioner i Afghanistan med er om att i Pushtuns. övertygande Roy Kontrast arbetsmarknadens Ledning AV RELIGIOSI siffror jag Persiska turkiska Talar Regioner i Afghanistan OCH MED den Pushtuns. saknas en stark politisk representation i en stat som domineras av Pushtuns, minoritetsgrupper ofta breda lager Eller charismatically Reverend lärde fromme (helgon) för ledarskap. Saknar Stark Politiskâs representation i en stat SOM EN AV domineras Pushtuns, minoritetsgrupper fromma lärt Eller tills ALLMÄNT Seth charismatically aktade Pirs (helgon) för Ledarskap . maraboutic och omfattande nätverk av Sufi spreds genom minoritetsgrupper, lätt tillgängliga som grund för ledarskap, organisation, kommunikation och indoktrinering. omfattande Sufi maraboutic OCH Nätverk Genomet spreds minoritetsgrupper, SOM Grund för lat euroa Tillgänglig Ledarskap, organisering, OCH indoktrinering Kommunikation. Dessa nätverk också bestämmelser om politisk mobilisering, som ledde till några av de mest effektiva Under sådan verksamhet för motståndet kriget. dessa Nätverk Aven FÖR Politiskâs mobilisering, ledde SOM tills Att Nagra AV de MEST Effektive motstånd AV Verksamhet under Kriget.
Den islamistiska Factor
Politiska Combat uppfinningsrikedom och elegans till stor del hänförlig till muslimerna fördrevs, som ofta kallas fundamentalister. Politiskâs uppfinningsrikedom OCH till Stor del var bekämpa sofistikerade hänföras islamisterna till, SOM ofta fundamentalister stränder. I slutet av 1970-talet, vissa mer tusentals afghanska studenter hade examen från regeringen kör , är att vi, den islamiska institut för högre nivå studie, motsvarande ungefär till gymnasieutbildning. Jag Slutet AV 1970-talet, Studenter hade dock Nagra Tusen afghanska manliga examen fran regeringen Kora madrasas, For Det hår havskatt skolor islamiska Högre Studier, ungefär motsvarande gymnasieutbildning. Thousand hade andra studier vid Kabul universitet och tekniska institutioner som vi utvisades på grupperade där. tusentals Andra hade dock studerat Kabuls VID universitet OCH Tekniska Institutioner klustrade in DET som. Många bevaras eller förstärkas i deras SIMON, islam Under studier av deras (och många av de Andra Kombinerad Khalq och Parcham). Manga behållit Eller stärkt synd tro in islam under dig Studier (manga AV de Andra anslöt Khalq OCH Parcham). De flesta har också besökt landsbygden rötter och bakom dem återvände hem i efterdyningarna av den marxistiska övertagandet av Kabul. De flesta Rotter landsbygden hade dock också jag OCH hade dock hem återvänt efterdyningarna AV AV den marxistiska övertagande Kabul. Deras kombination av religiös tro och exponering för moderna idéer och kunskap som endast en grund för sina unika bidrag till orsaken Mujahidin. Kombination AV deras religiösa Exponering tro OCH till Moderna Idéer OCH Kunskap FÖR deras utgjort Grunde Unika Bidrag till orsak Mujahidin.
Tpine inte alla afghanska med modern flydde utbildningar eller serveras den marxistiska regeringen. Alltså, integration under afghaner MED Moderna utbildningar flytt Eller serveras marxistiska regeringen den. Många inom jordbrukssektorn av den framväxande medelklassen Bidrag islam utsikt över Afghanistans situation. manga in landsbygden AV den framväxande medelklassen bidragit islamistiska åsikter Afghanistans situation. Acceptera värdet av funktioner som denna av den moderna civilisationen som naturvetenskap, teknisk innovation, ekonomiska framsteg och folkstyrelsen, islamisterna hävdade att vi var utvisade Dessa resultat är förenligt med islam. accepting värdet sådana AV-funktioner i Moderna civilisationen SOM naturvetenskap, teknisk innovation, populär regeringen OCH Ekonomisk Utveckling, islamister hävdade dessa Sinbad var Att MED förenliga islam. De hävdade att vi muslimska moral var jag på ett annat sätt, i överensstämmelse med mänskliga och resultat samt villkor att det kan finnas ett islam sätt att tillämpa moderna former av regering och ekonomiska framsteg afghanska samhället. hävdade Att de var muslimsk moraliskt förenligt människors villkor OCH MED olika Resultat OCH Att DET Håkan en Finnäs islamistiska SATT Att Staten och Moderna tillämpa Ekonomiska Framsteg afghanska DET Samhället Att. Deras vision, kompetens, fördrevs och engagemang för Vital Orsak Mujahidin. deras vision, kompetenti engagemang OCH VaR för avgörande Mujahidin orsak. Många var bland de mest effektiva befälhavaren. Manga var intetsägande de MEST Effektive befälhavare. m.fl. deltog i den politiska och militära enheter kämpar Arrangemang Länka till den utlandsstationerade parterna. De har också bemannade Mandarin byråkratier av parterna. deltog Andra OCH i militära politiska system SOM länkar till enheter Samman kämpar utlandsstationerade bottenvåningen. byråkratier De Har också i AV dessa bottenvåningen personal.
True till arten av deras samhälle, islamister DID afghanska inte uppnå enighet för att lösa gåtan om Afghanistans framtid. De drabbade samman också med mer ortodoxa för sina kollegor i motståndsrörelsen. Sant Islands Att deras AV samhälle, afghanska islamister integ OM Att Losa nådde stude samförstånd Gatan Afghanistans Framtid Av. De drabbade Samman Med i deras Mer ortodoxa kolleger motstånd. De erbjöd ledarskap informeras när intrånget, och flykt lämnade krig landsbygdsbefolkningen i Utan städerna ledarskap. erbjöd upplyst Ledarskap De efter intrånget, krig OCH In flykt Vänster befolkningen landsbygden utan i städerna Ledarskap.
Den Mujahidin kompanjon
Politiska partier existerar inte i Afghanistan gjorde före 1960-talet. Politiska Partier integ fanns därför 1960-talet i Afghanistan. Deras organisation och arbetsmetoder utvisades främmande för afghanska politiska erfarenhet. deras arbetsmetoder Organisation OCH VaR för främmande afghanska politiska erfarenhet. Traditionellt har Power HAD tagits fram genom ursprunglig tillhörighet: dynastiska Patronale Charisma och andliga eller sociala interaktioner inom stammar, klaner, byar eller linjerna. traditionellt Makten Har Genomet hade dock tagits Fram primordial anknytningar: dynastiska Beskyd Andlig karisma OCH Sociala Eller interaktioner stammar inom, klaner, Eller Linjer Byar. Genomförande av makt var hierarkiska och auktoritära. Genomförandet AV makt OCH var hierarkisk auktoritär. tillskrivs Roller och sedvanlig praxis beslutna Diskussion Hur genomfördes och utvärderad information och beslut och som gjorde dem genomförs. Hänföras skoter bestämmas Praxis OCH HUR Diskussionen Førde OCH OCH utvärderas information Vem SOM DEM OCH beslut SOM fattat. Tribalpermitted kraftfullt argument, men jag gick till det samförstånd vi uppnås genom ärvt förfaranden. Tribal jirgahs tillåtna kraftfulla argument, by Enighet nåddes män ärvt förfaranden.
Royal myndigheten hade längst bort från Afghanistan. myndigheten Royal var langt fran de flesta afghaner. Apple , för deras intima och mest sammanhållna gruppen, omedelbara målet att få mer makt över varje medlem. Den qawm, Intim OCH deras MEST sammanhängande grupp, utövas mycket Mer omedelbara bestämmanderätt Över varje medlem. Det var den primära källan för identitet och tillhörighet. DET var den främst Kalland tills OCH tillhörighet unika. HAS Roy hävdade att myndigheten i den Ger Interaktioner utanför den och därmed sekundär Utan denna giltighetstid bör en konflikt med intressen Arise. Roy hävdat Har Att jag myndigheten qawm Gor Samverkan Sekundär utanför OCH den bor giltighet därmed utan MED en konflikt qawm intressen uppstå. Utanför interaktion ses som möjligheter för aggrandizing så här som att vinna tjänster från en regeringstjänsteman eller råna en passerar resenärer. I en kulturell miljö som denna, spelarna Brist Autonomy att spela i arbetsordningen, att vi göra det möjligt för parterna att fungera, så här Öppenhet för som övertalning, tolerans överlappande lojaliteter, är disciplin bygger Förvärvade övertygelser, frihet gå och lämna grupper som vi träning makt, etc. . Utanför interaktioner möjligheterna bolag som for den aggrandizing qawm såsom Vinnande tjanster Eller fran en statlig tjänsteman Rana en Godkänd resenär. Jag en Sadan Miljö Kulturell, spelarna självständighet den saknar Att Spela MED Regler Gor SOM DET möjligt FÖR Att bottenvåningen Fungera, tills Exempel FÖR öppenhet övertalning, DC Tolerans överlappande lojaliteter, disciplina bygger in förvärvade fällande Domar, Lamna friheten Att ga OCH Grupper Att makt utöva etc.
Det har känt att vi avvek från medlemmar i Khalq Parchamis mer på kontot eller på deras Ghilzai östra Pushtun kulturell identitet för sina större än på grund av ideologiska radikalism. ALLMÄNT noteras Att DET Har varit medlemmar i Khalq skilde SIG fran Mer In Grund AV deras Parchamis Ghilzai Östra Pushtun Eller In Grund AV unika deras Kulturell Större en ideologisk radikalism. Rekrytering av part aktivister har traditionellt tillskrivs bygger tillhörighet tenderade att parterna själva, Creatures av befintliga samhällen från vilka de drogs. partiets aktivister REKRYTERING SOM bygger AV traditionellt berör In Att Se till Att anknytningar tenderat bottenvåningen varelser AV själva existerande samhällen Redan fran de drogs levande. Dagordningen för den tidigare Dessa grupper kunde jag starkt påverka de åtgärder som detta och syftet med kulturellt marginell Enheter som politiska partier. Dagordningen tidigare FÖR dessa Grupper Kan starkt påverka de INSATSER uppnå OCH en Sadan SOM Enhet kulturellt marginell politiska Partier. HAD Personer också en hierarki av tillhörighet Strålning från primär sådana. Individer hade dock aven en AV rangordning qawm anknytningar Primar fran SOM-strålar mark. beteendemässiga och intellektuella krav som följer av Värderingar Motivation partipolitik kan kräva en radikal förskjutning av hierarkier är därför glad. intellektuella KRAV OCH DET beteendevetenskapliga bås fran de SOM-Håkan värdena motivera partipolitik kräva jag radikal omfördelning AV sådana hierarkier. AFGHAN har haft en något mer än en generation gläder mig därför att göra en justering. Afghaner harmoni skaft Lite Mer Än Att gora en Sadan en Generation Justerini.
Parterna som vi fört krig mot de sovjetiska styrkorna och Kabul regimen Återspeglad på svårigheterna med att en så här kulturell omvandling. Partner OM Att krig MOT de sovjetiska styrkor OCH Att Kabul Ordning återspeglas svårigheterna gora en Sadan kulturpolitik övergångsfas. Till största delen också har Plug-ins av politiska aktörer. Mesta de harmoni For det AV utvidgningar politiska aktörer. De har fungerat som auktoritära ledningsstruktur. fungerat De SOM Har ETT auktoritärt Struktur kommando.
Omständigheter åtar oss att fungera som utlandsstationerade dem. Detta faktum ligger bakom en stor inverkan på deras politik. Omständigheter tvingat Har också Att mark Fungera Utomlands som. Faktum Detta hade dock in en Stor inverkan deras Politik. De blev beroende av medel från utländska regeringar eller privata intressen. Denna situation Exposed oundvikligen Politik och genomförande av kriget till utländsk inblandning. Församlingshem De blev AV Medel Eller FÖR utländska regeringar intressen privat. This situation oundvikligen utsätts Politiken genomförandet AV OCH tills Kriget utländsk inblandning. Meant Män omständigheter också parterna att vi kämpade kriget är nästan en proxy grund. Utsänd omständigheter inneburit också Att man in ETT Tåget kämpat Kriget Praktiskt Indirekt SATT. de inte kunde direkt eller kontroll striderna. De klient integration Direkt Eller kontroll Strider. de tjänade istället som ledningar av leveranserna från utländska finansiärer Vilken av Pakistans underrättelsetjänst kontrolleras. De serveras Jag Stallet SOM-ledningar FÖR leveranser fran utländska givare SOM Pakistan underrättelsetjänst kontrolleras. Med ett undantag (Khalis) för deras ledarskap höll en högre Well direkt inblandning i kriget. stude Undantag Med (Khalis), hade dock någon integ deras ledande Ledarskap Direkt inblandning jag Kriget. Tillsammans denna isolering från motståndet i Afghanistan och kampen för deras sårbarhet för utländska brottas hotade att marginalisera parter. Tillsammans, Isolering fran This SOM DET motstånd kämpar Inne i Afghanistan OCH deras sårbarhet FÖR Att utländska påtryckningar hotade marginalisera bottenvåningen. Detta fick till dem utan att förbereda den politiska utmaningen för den sovjetiska tillbakadragandet. lämnade DET förberedelse för en mark utan DET AV-politiska utmaningen den sovjetiska tillbakadragandet.
Övriga huvudsakliga funktioner för parterna ingår artikulera motståndsrörelsen Orsak och företräda de tre miljoner flyktingar strandsatta i Pakistan. Övriga huvudsakliga arbetsuppgifterna av mindre kompanjon SOM Ingar artikulera motståndet orsak OCH representerar Tre miljoner flyktingar strandsatta i Pakistan. de var väl rustade för att uttrycka makt Jihad. Rustad PUR De VaR för Att makt uttrycka Jihad. De är de flyktingläger som laboratorier för att genomdriva sina politiska och religiösa läror. Laboratorier De används FÖR Att de SOM-flyktingläger Driva du politiska igenom OCH RELIGIOSI läror de praktiska behoven av flyktingarna utvisades Deltog av den pakistanska regeringen och en stor del av den internationella humanitära organisationer. Praktiska De behoven flyktingar AV MED den pakistanska medverkan AV regeringen OCH ETT Stort Antal humanitarni Internationella organisationer.
Mängder av spirande politiska grupperna sprang osäkert liv i efterdyningarna av den marxistiska kuppen och den sovjetiska invasionen. Nationalité och ultra-marxistiska Networks blomstrade kort i Kabul-innan de krossas av säkerhetspolisen i 1980. Värderingar AV Nya Grupper politiska sprang fram till Liv i osäkra efterdyningarna AV OCH den den marxistiska kuppen sovjetiska Invasionen. Ultra-marxistiska Nationalistpartiet OCH nätverk i Kabul Innan de Kort blomstrade krossades AV säkerhetspolisen under 1980. autonomo shiamuslimska partier tog kontroll över Hazarajat. AGDE Autonoma bottenvåningen Shia kontroll av AV-Hazarajat.
Många fler Aspiring politiska grupper samlades i Pakistan, främst i eller nära gränsen staden Peshawar. Manga fler strävar efter SOM-politiska grupperna samlas i Pakistan, de flesta i Eller Nära Gränsen Stadens Peshawar. Bland de miljontals landsbygden flyktingar fördrevs tiotusentals välutbildade, urbana utomlands, varav många så småningom fann möjligheter att emigrera till Europa eller Nordamerika. miljontals Bland de landsbygden flyktingar tiotusentals välutbildade, Utomlands Urbana, AV pulserande manga småningom möjligheterna hittade till Europa Eller Att emigrera Nordamerika. Många av de sju utlandsstationerade kombinerade grill parter som vi fördrevs officiellt erkänd av Pakistan. manga AV Resten gick de innan den utlandsstationerade kompanjon var galleri SOM erkänd AV Pakistan. grupper: som misslyckades med att få erkännande i klubben chansen att omfattande finansiering. Grupper SOM misslyckades MED Att fa erkännande förlorade chansen till en omfattande Finansiering. Mest Wasted bort - några socialistiska nationalité och Splinter-grupper lyckats bibehålla en livlig kritik av leveranser för sina utländska konkurrenter. bortkastade Bort Mest - nationalistiska OCH Nagra Grupper Socialistiska Splinter-lyckats bibehålla en AV deras Kritik livlig utländska Levereras Rivaler.
Krig mot krafter som identifierats med ateism oundvikligen väckt ett passionerade engagemang för jihad, islamisk Skyldighet att den övervinna det onda. Kriget MOT MED styrkorna identifieras ateism oundvikligen väckt Brinnande engagemang ETT Jihad för, att den islamiska skyldighet övervinna Ondskan. behovet av enighet i denna mycket segmenterad Samhället flyttades det politiska klimatet mot religiösa ledarskapet. Behovet Enighet i This mycket AV Samhället segmenterad flyttas politiska klimatet MOT DET RELIGIOSI ledarskapet. Jihads krig mot britterna i det nittonde århundradet och kung Amanullah i det tjugonde hade haft samma effekt. Jihads Foras MOT den brittiska Jag DET nittonde århundradet OCH kung Amanullah Jag DET tjugonde hade dock skaft samma Effekt. Fler än, sekulära ledarskap var Afghanistan Gone eller brister. Dessutom Afghanistans sekulära Ledare var borta Eller äventyras. När marxister tog makten, de sociala och politiska grunden för oppositionen föll nästan Kritiker av modern är uteslutande religiös, sekulär regering. Når marxister Makten, den Sociala OCH FÖR politiska BASEN oppositionen foll Enbart nästan in AV den RELIGIOSI kritiker Moderne, sekulära regering.
Modern AV Framväxten islamiska trodde jag Afghanistan
Post-traditionella islamiska politik i Afghanistan i slutet av 1950-talet Började bland muslimska teologer undervisar vid Kabuls universitet. Post-Traditional islamismen inleddes Politik i Afghanistan i Slutet AV 1950-talet intetsägande Muslimska teologer undervisning i Kabul universitet. En liten kotteri Scholar, som leds av Ghulam Muhammad Niazi, de som hade tagit avancerade studier vid al-Azhar universitetet i Kairo, lockade gradvis Studenter intresserade av islam som en modern ideologi. Kötters AV Forskare En liten, SOM LED AV Ghulam Muhammad Niazi, SOM hade dock taggar Avancerad Studier VID av al-Azhar Universitetet i Kairo, gradvis lockade intresserade SOM AV Studenter en modern ideologi islam. Ända känsliga för religiösa deltagande i politiken, dåvarande premiärminister Muhammad Daud Arresterad ledare i IT-gruppen och tvingas in i de underjordiska. FÖR kontorist att ge religiös inblandning i Politiken, Sedan Premiärminister Muhammad Daud arresterades Ledare I. Gruppen OCH DET tvingas underjordiska. Decade Under nästa, universitetet expanderat snabbt. Kommande Enligt DET decenniet, Universitetet expanderat snabbt. Studenter från utanför Kabul kom i kontakt med teologerna Ökande som hade Utsläpp från fängelse under konstitutionella reformer. Studenter fran delstaterna utanför i Kabul trädde ökad Kontakta teologer MED de SOM hade dock avtjänat fängelsestraff under konstitutionella reformer.
Islamism ungdomsrörelse
Att sprida intresset för moderna tillämpningar av Islam sammanföll med uppkomsten av marxistiska på campus. Sprida intresset AV för Moderna tillämpningar Islam sammanföll uppkomsten AV MED in marxismen campus. Fakulteten för islamiska grupper organiserade studie som utvecklats till politiska organisationer. Islamiska fakulteten organiserade studiegrupper SOM utvecklats politiska till organisationer. Krisen över skåpet i oktober 1965, studerande såväl som islam, uppviglade marxister. Krisen SKAP över I Oktober 1965 samt Studenter islamistiska marxister uppmuntrade. Av detta jäsa växte den radikala rörelsen kallas allmänt Ikwan Musalamin-i ( Islamiska Ungdom). jäsa växte Av detta i den radikala Rörelsen Allmänhet Shore Ikwan-i-Musalamin (Islamiska Ungdom). Konkurrens på Kabul University Mellan islamister och marxisterna kom att engagera debatt, hot, våld och. Konkurrent islamister Mellan universitet i Kabul marxisterna OCH KOM Att engagera Debatt hotelser OCH socken. Rivaliteten fram en generation vars karriärer fördrevs senare utmärktes av personal för deras motståndare och de allierade som delaktighet campus. Rivaliteten Fram Generation petit en senare AV deras karriär präglades Personliga engagemang allierade OCH SOM-in campus motståndare .
Daud kommer till makten i 1973 gav Parcham Faction möjlighet att förfölja sina islam rivaler. Daud: S kommer till Makten ÅR 1973 GAV Parcham vår grupp möjlighet Att förfölja dig islamistiska Rivaler. År 1975 ett misslyckat uppror planeras av unga islamister från flera landskap väckt en Vicious Response. misslyckade upproret planeras 1975 ETT AV flera olika fran FN: s generalförsamling provinser fortet islamister en OND skapa konto. fanns hundratals fängslades eller avrättades senare för att möta döden i händerna på den Khalqis. Hundratals avrättades fängslades Eller FÖR Att In Mota Döden senare jag Khalqis handers. De överlevande gick under jorden eller flydde till Pakistan. överlevande De gick under Jordens flytt Eller till Pakistan.
STÖD FÖR afghanska islamister Pakistan, 1975-1979
Afghanistans politiska förbindelser med Pakistan har förvärrats av Daud s återupplivande av frågan i Pushtunistan 1973. I islam som en möjlighet greete flyktingar fördrevs av regering premiärminister Zulfikar Ali Bhutto. Afghanistans politiska förbindelser Pakistan hade dock MED Daud förvärrats AV AV de harmoni Återupptagande Pushtunistan Fråga I 1973. Vi är emot Islamistiska flyktingar togs SOM EN AV regeringen SOM möjlighet Premiärminister Zulfikar Ali Bhutto. They Might Daud förväntade mot Pakistans lägger sig med Pushtuns. motverka Daud förväntade blandar De Håkan MED SIG Pushtuns i Pakistan.
Bland ledarna för islam, rymlingar var de utvisades Gulbuddin Hekmatyar och Burhanuddin Rabbani. Ledarna Bland islamistiska rymlingar den FÖR var OCH Gulbuddin Hekmatyar Burhanuddin Rabbani. Rabbani hade en av grundarna "ideologi i den islamiska rörelsen i Kabul University. Hekmatyar var tidigare teknisk elev som hade Bli en heltid politisk Verksamhet och karismatisk studentledare. Rabbani grundarna AV den hade dock intetsägande islamiska ideologer Trafik Kabuls VID universitet. Hekmatyar var en fd Engineering Student SOM hade dock blivit en heltid Politiskâs aktivist OCH karismatisk Student Ledare. den pakistanska regeringen som bara dem utrustning och utbildning på Peshawar. Den pakistanska regeringen GAV DEM Hjälpmedel och Utbildning i Peshawar. Saudiarabiens regering hittade dem också tillräckligt intressant för att Provida Finansiering. Saudiarabiens regering hittat också intressant FÖR Att mark tillhandahålla Finansiering tillräckligt. Skulle-underhållas Mujahidin ledare utvisades för att göra problem för den afghanska regeringen Tre år-innan Saur kuppen. Vill bli FÖR Att gora Mujahidin Ledare Tranås problem afghanska regeringen för Den Tre Innan Saur kupp AR.
Mycket hänt däremellan. Mycket Har Hänt i Mellan. Medan han rensa Parchamis, Var Daud söker bundsförvanter bland Afghanistans grannländer. Medan Han Att avinstallera Parchamis, Daud letade efter allierade intetsägande Afghanistans Grannar. Hans Ouvertyrer ledde till försoning med Bhutto i 1976 -77. Samtidigt Hekmatyar och Rabbani delat på afghanska strategi för att störta regeringen. närmanden Hans Lett till Bhutto försoning MED I 1976/77. Samtidigt Hekmatyar Rabbani Delad Över OCH strategiskt FÖR Att den Storta afghanska regeringen. Detta ledde till en djup klyfta inom Mujahidin rörelsen. ledde Detta till inom en djup klyfta rörlighet Mujahidin.
Till grund för tvisten fördrevs för sina skarpa skillnader i politisk socialt ursprung och strategier. tvisten Till Grund FÖR var OCH Bakgrund social Kraft skillnader jag politiska strategier. Varken mannen var Born to social mötesplats. född Ingen människa Känner jag mig sminkad till Sociala framträdande Square. Rabbani Var en tadzjikiska från nordöstra provinsen Badakshan som blev en medlem av den religiösa eliten genom sina framgångar som en vetenskapsman. Rabbani tadzjikiska fran den var en SOM blev nordöstra provinsen Badakshan RELIGIOSI eliten medlem AV den SOM Genomet Hans INSATSER vetenskapsman. Han såg omvandlingen av afghanska regeringen som ett långsiktigt projekt. Han sag omvandlingen AV afghanska regeringen SOM långsiktigt projekt Ett. Först efter att mobilisera huvudet Ants och vinna över centrala delar i Försvarsmakten Kunde islamiska ledare att ta över regeringen. Forst efter Att mobilisera de Bonder OCH vinna viktiga inslag i de väpnade styrkorna islamiska Ledare kund han över regeringen. Det är därför som han argumenterade för att bygga ett brett baserad rörelse som vi vill skapa folkligt stöd. hävdade Han är därför jag kallar bygga FÖR Att ETT SOM skulle SKAPA ETT utbrett rörelse folkligt STÖD.
Hekmatyar kom från provinsen Baghlan i nordöstra Afghanistan, också, men jag gick till en Pushtun Kharruti, A Tribe Ghilzai tvingats flytta från Ghazni regionen i början av seklet. Hekmatyar KOM fran provinsen Baghlan, Afghanistan nordöstra jag också, män var en Kharruti Pushtun, en Ghilzai Stam fördrivna fran Ghazni Regionen i början AV seklet. Hekmatyar's islamism Var uttalat radikal, hans förmåga som ledare offset hans brist på formell muslimsk utbildning. Hekmatyar S islamism var uttalat radikal, Hans förmåga SOM EN Ledare kompensera synd Brist In formell islamism Utbildning. Han Rabbani har invänt mot att det behövs en massrörelse för att få en islamisk regering till makten. Han argumenterade för en plötslig beslag av regeringen genom en mycket disciplinerad man Elitis. Rabbani Han Holl MED OM EN AV behovet massrörelse FÖR Att fa en till regering muslimsk Makten. Han hävdade plötslig FÖR EN AV regeringen Genomet en mycket beslag disciplinerad elitistiskt ankor. För att finslipa och en sifferkod Vanguard som denna, tog han noga med att skydda den från risker. finslipa OCH FÖR Att en Sadan bevara förtrupp, Skydda DET Att Han ihop hand MOT risker. Deras skillnader framgår av namnen på deras partier. deras skillnader jag namnen in deras Partier. Hekmatyar's är Hezb-i-Islami (Party of Islam), det är Rabbani Jamiat-i-Islami (Islamiska Samfundet). Hekmatyar: S Vi är inte emot Hezb-i-Islami (Parti Islam), Rabbani anitreflexbehandling Jamiat-i-Islami (Islamiska Samhället). Deras rivalitet skulle komma att bli navet för vilken politik i motståndsrörelsen skulle vända. deras rivalitet skulle bli svänga in vilken Politik AV motstånd skulle vev.
I sociologiska termer striden mellan Rabbani och Hekmatyar har en nära spegelbild av att vi trängdes Khalq och Parcham. tävlingen jag Sociologiska termer OCH Mellan Hekmatyar Rabbani spegelbild AV Att Har en Nära-OCH Mellan Khalq Parcham. Detta rivalitet kämpar emot högtalarna Dari Pushtuns, särskilt Den Ghilzais. This rivalitet kämpar Dari talare MOT Pushtuns, särskilt Ghilzais. Den sammanställda en bildad elit mot nyligen utbildade Ankomster till Kabul. sammanfört DET MOT en välutbildad elit nyligen utbildade ankomst till Kabul. I båda rivalitet nyanserade konfronteras militanta radikaler insisterade WHO är abrupt, omedelbar förändring. Jag rivalitet Bada nyanserade militanta konfronteras radikaler SOM-in insisterade abrupt, omedelbar förändring. Samhälle och ideologi blandas för att producera en olycksbådande politisk konfrontation. Samhälle Blandad ideologi OCH FÖR Att en olycksbådande Politiskâs konfrontation producent.
Pakistan gick jag för att spela en avgörande roll i utlandstjänst politik som vi har följt. Pakistan var Att Spela en avgörande roll för den utlandsstationerade Politik SOM följde. Zia ul Haq, som hade åta sig ordförandeskapet Efter att Bhutto var en fortfarande i konsolidering för sina militära regering När marxister tog makten i Kabul. Zia ul Haq, SOM hade dock taggar in SIG ordförandeskapet efter avlägsnande AV Bhutto var Fortfarande synd militära befästa regering Nära marxisterna ihop Makten i Kabul. Han fortsatte Bhuttos stöd från den afghanska Émigré. Han fortsatte Bhutto STÖD AV den afghanska Émigré . Hekmatyar och Rabbani erhållit finansiering, utbildning och utrustning från Pakistans Inter Service Intelligence Directorate (ISI). Rabbani Fick finansiellt Hekmatyar OCH STÖD, och Utbildning fran utrustning direktorat Pakistan Inter Service (ISI).
Båda ledarna också fördrevs för deras väl med pakistanska motverka delen Ja'amat-i-Islami. Ledarna Bada var också in MED villkor du pakistanska motsvarigheter Goda, Ja'amat den-i-Islami. Ja'amat Anslutningen var särskilt värdefullt till de mer militanta Mujahidin. Ja'amat Samband Den var särskilt for de Mer värdefullt militanta Mujahidin. företagets organisation och ideologi liknade nära Hekmatyar's Hezb. ideologi OCH DESS Nära organisering liknade Hekmatyar S Hezb. På 1980-talet att utveckla vårt starka DET VAR politiska förbindelser med Zia och hans militära etablissemanget. In 1980-talet var Att utveckla Starka politiska band MED OCH Hans militära etablissemang Zia.
Khalis OCH Moderaterna bottenvåningen
Fyra mer fördrevs Mujahidin ledare erkänns av den pakistanska regeringen i 1979: Yunis Khalis, annan militant islam, och religiösa ledare till tre punkter med Monarch, tillhörighet, Sighatullah Mujaddidi, Sayyid Ahmad Gailani, och Muhammad, Muhammad Nabi. Khalis dela en del av Hezb-i-Islami Hekmatyar ifrån. Den äldsta av partiledarna, Mawlawi Yunis Khalis, uppnåddes en lärd, med sina starka rötter i östra Pushtun Tribe, det Khugianis av Nangrahar. Mujahidin Ledare Fyra harmoni Mer AV den erkänts pakistanska regeringen i 1979: Yunis Khalis, jag ska ge militanta islamistiska , OCH MED Tre RELIGIOSI monarkistpartiet anknytningar Ledare, Sighatullah Mujaddidi, Sayyid Ahmad Gailani, Muhammad Nabi Muhammad Khalis del OCH Känner jag mig sminkad en del AV Hezb-i - islamiska Hekmatyar fran AV Den äldsta partiets Ledare, Yunis Khalis, var ETT fullbordat Scholar, MED Mawlawi Starka Rotter jag, Hans Östra Pushtun Stam, den Khugianis AV Nangrahar. En tidigare kollega till Rabbani's i islam, Circle vid universitetet, han vi kom överens med sina politiska gradualism. jag tidigare kollega till Rabbani i den islamistiska Cirkel in Universitetet, överens MED Han Hans politiska gradualism . Roy hävdar att han lämnade Eftersom Hekmatyar HAD undvikas Combat till Conserve sina styrkor. Roy påstående Han lämnade eftersom Hekmatyar hade dock undvikas MOT Att bevara Hans krafter. Hans parti behåller sitt namn som är identiska med Hekmatyar's Hezb-i-Islami. Hans ankor behåller SITT Ignorera SOM-Känner jag mig sminkad MED identiska Hekmatyar S, Hezb-i-Islami.
De tre så kallade moderata partiledare anlände till Pakistan Under Taraki-Amin perioden. De tre sa kallade moderata partiledare anlände till Pakistan enligt Taraki-Amin perioden. Deras återhållsamhet avseende på deras vilja att den afghanska regeringen återställas till sekulära ledarskap - Gailani Mujaddidi HAD band och nära det kungliga familjen. Samband MED i deras deras återhållsamhet frukt afghanska regeringen Att Se till återställas sekulärt Ledarskap - Gailani Mujaddidi OCH hade dock Nära till kungafamiljen bandet. VARJE Men religiös ledare, som var en framstående exemplifieras hängivenhet till jihad och en stark infusion av traditionella islamiska värden, till exempel av om verkställighet , i en post-marxistiska regeringen. stjälkar SOM var män en framstående RELIGIOSI Ledare exemplifieras hängivenhet Jihad tills OCH EN AV Stark infusion traditionella Muslimska värderingar, tills Exempel AV tillämpning sharia, i en post-marxistisk regering.
Var den största Mujaddidi överlevande från en oerhört inflytelserik Naqshbandi (Sufi) Vilken familj emigrerade från Indien bakom i början av seklet. Mujaddidi ledande efterlevande den var till en utomordentligt inflytelserika Naqshbandi (Sufi) utvandrat familj SOM hade dock i början AV fran Indien seklet. Det hade roll en major i upproret mot kung Amanullah 1929 och senare blev anknutet till den mer konservativa dynastin av Nadir och Zahir Shah. spelat jag fick DET viktig i upproret roll Amanullah 1929 MOT kung OCH MED Mer senare blev associerat Konservative dynasti Nadir OCH Zahir Shah. Mer än 100 av Sibghatullah Mujaddidi anhöriga massakrerades på Amins kommandot i början av 1979. Mer en 100 AV Sibghatullah Mujaddidi anhöriga massakrerades VID Amin befäl i AV-1979. början Hans familj håller rang (Saint) i sufiorden som är grunden för dess stora religiösa följande genomströmning Afghanistan. Sibghatullah är inte en konservativ utan en Mawlawi. Hans parti, Jubha-i-Najat-i-Melli Afghanistan (Afghanistan National FrontPage) består huvudsakligen av Naqshbandi anhängare. rankning Hans familj harmoni AV PIR (helgon) sufi i Scope SOM ligger till Grund FÖR följande i synd Stora Hela RELIGIOSI Afghanistan. Jag Sibghatullah Känner jag mig sminkad integre PIR, jag konservativ Mawlawi män. Hans ankor, Jubha-i-Najat-i-Melli Afghanistan (Afghanistan National Front) I huvudsak består anhängare Naqshbandi Av.
Gailani är en Sufi ordning Qadiriyya. Gailani Känner jag mig sminkad en PIR jag Qadiriyya Sufi Ordning. hans anhängare är till stor del Ghilzais, och särskilt Suleimankhel Khugiani stammarna centrerad i Nangrahar provinsen. anhängare Känner jag mig sminkad till Stor del Hans Ghilzais, OCH särskilt Suleimankhel Khugiani stammar centrerad i Nangrahar provinsen. Sayyid Ahmad Gailani antog vi ett sekulariserat liv, gifte in sig i den kungliga familjen och ägde en bilhandlare innan den marxistiska kuppen. Sayyid Ahmad Gailani antagit sekulariserat ETT liv, gifte SIG MED den Kungliga OCH Familjen Bilägare återförsäljaravtal därför marxistiska kupp den. Hans man sig främst Durrani är ett nätverk av Khans Ghilzai och hans lärjungar med en spridning anhängare av sufi På andra håll är den islamiska Mahaz-i-Melli Afghanistan (National Islamic Front i Afghanistan). Hans ankor, bygger till Stor del in en Durrani Nätverk khanerna AV OCH Hans Ghilzai lärjungar Med en variation in Andra AV-Sufi efterföljare Hall, ar Mahaz-i-Melli Islamiska Afghanistan (Afghanistan Nationella islamiska gränssnittet i). Gailani har resistans representerade den kungliga familjen i politiken. Gailani företrätt den harmoni Familjen i Kungliga motstånd Politiken.
Är en Nabi Muhammad (islamisk lärd) Logga in vid WHO i Ghazni och Logar. Nabi Muhammad Känner jag mig sminkad en mawlawi (islamism ister) Som i undervisas madrasas jag OCH Logar Ghazni. Mycket av hans många anhängare i Afghanistan var genereras av spridningen av sin kapacitet akademikerförbundet landet. Mycket AV Hans Stora i följande Afghanistan genererades spridningen AV AV Hans Akademiker i Hela Landet. Hennes var befälhavare för den största nätverk - mest - i början av kriget. største Han var den AV Nätverk befäl - mestadels ulamas - Jag början AV Kriget. Hans styrkor utvisades i varje region representerade. representerade Hans krafter var i varje region. Nabi var också politiskt aktiv före-kriget. Nabi var därför också politiskt Kriget Aktiv. Han var ledamot av 1965 House firar där han för Att ge en fysisk Seger Babrak Karmal. tjänstgjorde Han i 1965 Ars House firades where Han FÖR Att GE EN Fysisk misshandel Babrak Karmal. han ledde Harakat-i-Inquilab-i-Islami (Islamiska revolutionära rörelsen). Harakat-Han DET Lett harmoni Inquilab-i-i-Islami (revolutionära islamiska Rörelsen).
Abdul Rasul Sayyaf
Abdul Rasul Sayyaf Var den sista partiledaren ska erkännas av Pakistan. Abdul Rasul Sayyaf var Den sista partiledare ATT tillgång erkänd AV Pakistan. Hans ankomst i Peshawar har skjutits upp till 1980 med fängelse sedan mitten av 1970-talet under Daud och Taraki-Amin ordning . ankomst Hans försenades Peshawar tills jag fängelse Hatch Mitten AV 1980 AV 1970-talet OCH under Taraki-Amin Daud regimer. Han föddes i Paghman, en stad registreringar omedelbart väster om Kabul. Paghman Han föddes in, OM en stad omedelbart Västerö Kabul. A Kharruti medlem av Tribe, som fördrevs Hafizullah Amin och Hekmatyar, släpper han var i 1979. En medlem AV Kharruti Stam, SOM var OCH Hafizullah Amin Hekmatyar, Han släpptes 1979. Han studerar i Egypten och Saudiarabien och var en aktiv medlem i Ikwan-i-Musalamin. studerade Han jag var OCH en Egypte Saudiarabien OCH Aktiv medlem AV-i-Ikwan Musalamin.
När jag anlände till Pakistan Sayyaf anhängare förvisades utländska påtryckningar på parterna att enas. Sayyaf anlände Pakistan till Nära utländska supportrar påtryckningar var in Att Enas bottenvåningen. valdes han till en bra front för alla parter, Ittehad-i-Islami Azadi B'rai -i-Afghanistan (islamiska unionen för befrielsen av Afghanistan). LEDA Han Valdes Att en AV Framsida under bottenvåningen, Det B'rai Ittehad-i-Islami-i-Azadi Afghanistan (islamiska Unionen FÖR Att Befriad Afghanistan). Front snabbt bröt upp och Sayyaf behöll namnet för det egna partiet. Främre Den snabbt Upp OCH Brot Sayyaf behållit namnet för Hans Eget parti. Arabi med utmärkta förbindelser, HAS Sayyaf har finansierats generöst, men har haft någon väsentlig bas av stöd i Afghanistan. Utmärkt Med Arabiska förbindelser, generöst finansierat Sayyaf Har män harmoni integ Nagra AV skaft STÖD betydande bas i Inne Afghanistan. Hans bekännelse av Wahhabismen Rekrytering Limited. bekännelse AV Hans begraensad Rekrytering Wahhabismen. Wahhabismen sammandrabbningar med lag och praxis Hanafi System accepterad av de flesta afghanska födelse. Wahhabismen sammandrabbningar släpa MED OCH Praxis jag Hanafi system accepteras AV de flesta afghanska sunnimuslimer. mer än någon av de andra partiledarna, rekryterade Sayyaf Mujahidin genom vapen och medel. Mer Än någon AV de Andra partiledarna, Sayyaf rekryteras Mujahidin Vapen Genomet OCH Medel .
Jag Ointresse Unity (Enhet)
Dessa partier och ledare för deras kapacitet framhärdat den sovjetiska och inbördeskrig Into the post-marxistiska period som politiska rivaler. Partier OCH deras Ledare dessa harmoni under Hela den fortsatt sovjetiska inbördeskrig i OCH SOM post-marxistiska perioder politiska Rivaler. 1985 efter misslyckade försök att bilda en koalition, parterna slutligen överenskomna format för en formell delning av ledarskap med skapandet av en islamisk unionen av de afghanska Mujahidin (Ittehad-i-Islami Afghanistan, Mujahidin-i). misslyckade försök ar 1985 efter Att en Bilda koalition, slutligen enades bottenvåningen sitter för OM EN AV formell delning skapandet AV Ledarskap Med den islamiska Unionen afghanska Mujahidin (Ittehad-i-Islami Afghanistan, Mujahidin-i). Detta avtal upprättas en roterande ställning låtit varje Vilket parti ledare att officiellt agera som talesman den andra är för en sex-månaders basis. ÖVERSÄTTNING inrätta Detta SOM ETT roterande ställning tillät skuggor partiledare Agera Att för Galleri de SOM-talesman in Andra sex månader.
Mycket litet förändrats övrigt. Mycket lite harmoni ändrats In Annat SATT. Parterna Underhålls separata nät av befälhavare, stavar, publikationer, politiska kontakter och förbindelser med de flyktingarna i lägren. Utmärkelser och rivalitet blev främmande så invanda att vi behörighetsfrågor på marken samarbete i Afghanistan bygel på allvar. bibehållas Partner Nätverk AV Separat chefer, Staber, Publikationer, kontakta oss utländska politiska anknytningar OCH MED I flyktingar lägren. Utmärkelser OCH sa blev rivalitet ingrodd jurisdiktion Frågor OM Att In Plats I samarbete Afghanistan allvarligt tänder. vägtullar, ofta återkommande anfall av leveranser och Combat Mellan Mujahidin enheter utvisades delvis en följd av underlåtenheten att sammanfalla från ovan. Vägtullar, beslag AV varor OCH ofta bekämpa var Mellan enheter Mujahidin Delvis misslyckandet MED Att en AV följd sammanfalla fran Ovan.
Party växlar hänt med viss frekvens Bland befälhavare, att ofta få tillträde till vapen, för att vinna fördelar i mellan grupperna politisk rivalitet, och på grund av avbrott i organisationen. Partenon växlar Hande Med viss Frekvens befälhavare intetsägande, ofta FÖR Att fa bättre till tillgång Vapen, för Att fa i fördel Politiskâs rivalitet Mellan Grupper, OCH Aven in Grund AV jag brister organisationen. Speciellt skift så här ont Muhammad Nabi s Harakat svagt organiserad. sådana Förändringar särskilt Känner jag mig sminkad ont Muhammad Nabi svagt organiserad Harakat.
Motsättningarna Vapen Distribution (utdelning, spridning)
Den överlägset mest kontroversiella frågan mellan parterna gick jag till distribution formeln för vapen och material. Den i särklass MEST kontroversiella bottenvåningen var formeln Fraga Mellan OCH FÖR Vapen förnödenheter distribution. Muhammad Yusuf, den pakistanska vakthavande distribution Under den period av snabb leverans ökade från 1984, hävdar att var strängt leverans Beslut fattas på grundval av effektiviteten och utnyttjandet av Combat och justeringar som var talrika. Muhammad Yusuf, pakistanska vakthavande distributionen under den periodens slut fran 1984 AV Snabba leveranser ökar, hävdar beslut OM var utbudet Att Absolut göras grundval AV OCH In Effektivitet bekämpa ANVÄNDNING, OCH Att ofta ändringar. ISI gäller även Mujahidin deltagande i utbildning som ett kriterium för att försörja de parterna. tillämpas Mujahidin Den ISI också SOM ETT Kriterium Deltagande i Utbildning FÖR Att de försörja bottenvåningen. Hur kunde dessa kriterier variabler vägts in med de stora av avstånd, nivå av konflikter och kommunikation uppenbarligen förblir oklart. Hurs dessa kriterier var MED i AV de Stora variabler avstånd, konflikten uppenbarligen Kommunikationer Fortfarande in nivån oklart OCH. parterna utöva noggrann tillsyn över personal lätt tillgänglig för utbildning, Ltd var fallet med Hekmatyar's Hezb var gynnade. Partner SOM utövar kontroll över Personal lat euroa Tillgänglig för Utbildning, vilket var Falletti MED Hekmatyar S Hezb, var gynnad. En annan fördel kom från intima personal förbindelser med Pakistan armén, som, återigen gynnade Hekmatyar. fördel KOM fran en ge Intima Personal anslutningar pakistanska Armen MED den, SOM återigen Holl Hekmatyar. Logistik gav Pushtun områden i södra och östra Afghanistan har varit privilegierade. Logistik Gav Pushtun Regioner i Södra OCH Östra fördel sv Afghanistan. När kriget intensifierades och Omfattningen av multiplicerat bistånd ökade förbittring över uppfattas favorisering. Kriget intensifieras Når OCH AV omfattningen STÖDET multipliceras, förbittring Över uppfattas FAVORITSYSTEM växte.
Den Ghilzai Factor
Var frågor som denna också samman med de demografiska Politik i Peshawar. sådana Frågor Har också MED I Samband befolkningsutvecklingen Peshawar i Politiken. Ett mål kan göras att vi politiken i det afghanska kriget var en Virtual Affair Ghilzai. Politiken kopiorna Mål i Att DET Håkan egendom afghanska Kriget var en virtuell Ghilzai affären. Ghilzai Khalq ledare, Hafizullah Amin och Muhammad Taraki, började processen med 1978 kuppen. Den afghanska militära styrkor Khalqi domineras av Officer var många av dem Ghilzai. Khalq Känner jag mig sminkad Ghilzai Ledare, Hafizullah Muhammad Taraki Amin OCH, MED började 1978 Ars statskupp bearbetas. Av den afghanska militära styrkor dominerades Khalqi tjänsteman, DC pulserande manga Ghilzai var. Babrak Karmal (med Durrani anslutningar) ersattes av Najibullah, en av de få med Parchamis Ghilzai Roots. Babrak Karmal (s Durrani anslutningar) ersattes AV Najibullah, en AV-s Parchamis fa MED Ghilzai Rotter. Det är mitt emot kommunikation Hekmatyar, Sayyaf, och Nabi är Ghilzais är Khalis från ett angränsande östra Pushtun Tribe (den Khugiani), Gailani och Mujaddidi kommer från invandrar-Sufi Familjer vars religiösa och politiska band till stor del med Ghilzais. motstående sida in Hekmatyar, Sayyaf, OCH Känner jag mig sminkad Ghilzais Nabi, Khalis Känner jag mig sminkad fran en närliggande Östra Pushtun Stam (Khugiani den), Gailani Mujaddidi OCH Känner jag mig sminkad fran OCH invandrargrupper Sufi familjer RELIGIOSI politiska arm band till Stor del MED Ghilzais. Rabbani har bara ingen nära koppling med Ghilzais. Rabbani harmoni Inga Om Intima Samband Ghilzais med.
Med undantag för Babrak Karmal, den stora Durrani Pushtun edsförbundet höll en liten representation av någon av kommunikation i konflikten. Med Undantag FÖR Babrak Karmal, den Stora Durrani Pushtun konfederation skaft liten representation in Bada Sidor i konflikten. Gailani s part har substantiv i för den kungliga familjen, På grund av den delvis avvikande ståndpunkt Zahir Shah. Gailani parti harmoni för Den Kungliga statt i Familjen, Delvis in Grund AV den avvikande Standpunkt Zahir Shah.
Den Ghilzai faktor bakom den stora konsekvenser för Kabul och Peshawar kommunikation. Ghilzai Den faktor konsekvenser hade dock för Stora OCH Kabul Peshawar Sidor. Både - för mycket olika sätt - Montana begicks till en brytning med traditionen att en fastställd Durrani regel. Bada - FÖR mycket olika Skal - åtagit SIG Att Har en tradition AV MED en brytning Durrani Regel. Vissa talade om den marxistiska intrånget och kriget mot Durrani som Ghilzai Revenge dominans. vissa balkar marxistiska usurpation OCH OM den SOM Kriget Ghilzai Hämnd MOT Durrani dominerande. Etniska rivalitet, kanske mer än islamisk ideologi, var att skylla för den Avslag på Peshawar parter att acceptera Zahir Shah i Mujahidin politiken. Etnisk rivalitet, ideologi kanske Mer Än islamism, Ansvarig VaR för Att vägran i Peshawar kompanjon accepting Zahir Shah Mujahidin i Politiken.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر