RELIGION
Islam
is one of the few commonalities in Afghan society despite the existence of
sectarian differences and variations in Quranic and legal interpretations. Islam är en av de få gemensamma drag när det
afghanska samhället, trots förekomsten av sekteristiska och skillnader i Quranic
och juridiska tolkningar. It faces no competition from other religions as only scattered
minorities of Hindus and Sikhs, who came originally as traders from India, and
Jews, lived in urban centers. Det slipper
konkurrens från andra religioner som endast spridda minoriteter av hinduer och
sikher, som kom ursprungligen som näringsidkare från Indien, och judar levde i
städerna. By 1985 virtually all Jews had emigrated. Av 1985 i stort sett alla
judar hade utvandrat.
In
their war of liberation against the Soviet Union, resistance groups striving
for a pan-Afghan constituency appealed to Afghans on the basis of their Muslim
identity. I deras krig för frigörelse mot Sovjetunionen,
motstånd grupper strävar efter en pan-afghanska valkrets vädjat till afghaner
på grund av sin muslimska identitet. The term used for the resistance fighters, mujahidin,
translates as "those waging jihad." Termen används för motståndskämpar, Mujahidin, kan översättas med
"de utkämpar jihad." Jihad, meaning to strive or to struggle to follow God's will, both
within oneself and in the defense of Islam, is an obligation incumbent on all
Muslims. Jihad, vilket innebär att sträva efter eller
kämpa för att följa Guds vilja, både inom sig och i försvaret av islam, är en
skyldighet för alla muslimer.
Data as of 1997
Tidiga utvecklingen av
islam
In
AD 570 Mohammad ibn Abdullah was born into the family of a caravan merchant
belonging to the Hashimite branch of the ruling Quraysh tribe that lived in the
prosperous Arabian town of Mecca. In AD 610, at the age of forty, Mohammad
began to receive the first of a series of revelations from God which were
transmitted to him through the angel Gabriel over a period of 22 years. I AD 570 Mohammad ibn Abdullah föddes i familjen
av en husvagn handelsfartyg som tillhör Hashimite grenen av det regerande
Qureish stam som bodde i den blomstrande arabiska staden Mekka. I AD 610, vid
en ålder av fyrtio, Mohammad började få första i en rad uppenbarelser från Gud
och som överförts till honom genom ängeln Gabriel under en period av 22 år. These directives of moral
principles are contained in the Quran (The Recitation), the sacred scripture of
Islam. Dessa direktiv av moraliska principer finns i
Quran (Den recitationen), den heliga Skrift av islam.
The
Prophet Mohammad preached against socioeconomic inequities and denounced
polytheism with its thriving pilgrimage business centered around the Kaaba
shrine and numerous religious sites in the vicinity of Mecca. Profeten Mohammad predikade mot socio-ekonomiska
orättvisor och kritiserat Polyteism med dess blomstrande pilgrimsfärd företag
runt om i Kaaba skrin och ett stort antal religiösa platser i närheten av
Mekka. His vigorous reform
messages challenged the powerful ruling establishment, threatened their
economic and political interests and eventually earned him their bitter enmity.
Hans kraftfulla reformer meddelanden utmanat de
mäktiga styrande upprättande, hotade deras ekonomiska och politiska intressen
och så småningom ledde till att han sina bitter fiendskap.
Forced
to leave Mecca in 622, he moved with a group of followers to the town of
Yathrib, later called Medina. Tvingas
lämna Mecka i 622, flyttade han med en grupp anhängare av staden Yathrib,
senare kallade Medina. Here he established a Muslim community-state, consolidating both
temporal and spiritual leadership in his person. Här etablerade han en muslimska samfundet-state, konsoliderar både
tidsmässiga och andliga ledarskap i hans person. The migration to Medina is known as the hijra
and the creation of a Muslim community ( ummah ) marks the beginning of the
Islamic era. Migrationen till Medina kallas Hijra och
skapandet av en muslimska samfundet (Ummah) markerar början av den islamiska
eran. The Muslim calendar,
based on a 354-day lunar year, begins in AD 622. Den muslimska kalendern grundar sig på en 354-dagars Lunar år, börjar
i AD 622. From Medina, the Prophet
Mohammad fought a series of successful battles and returned to Mecca in triumph
in AD 630, shortly before his death in 632. Från Medina, profeten Mohammad slogs en rad framgångsrika strider och
återvände till Mekka i triumf i AD 630, strax före sin död 632.
After
the Prophet Mohammad's death, the leaders of the Muslim community chose as his
successor or caliph , Abu Bakr, who was one of the Prophet's earliest followers
as well as the father of Aisha, the youngest and most beautiful of the
Prophet's wives. Efter profeten
Muhammeds död, ledare för det muslimska samfundet valde som hans efterträdare
eller kalifen, Abu Bakr, som var en av Profetens tidigaste efterföljare samt
far till Aisha, den yngsta och vackraste av Profetens fruar. There were those,
however, who favored Ali, the Prophet's cousin and husband of his daughter
Fatima. Det fanns de dock som gynnade Ali, profetens
kusin och make till hans dotter Fatima. These supporters of Ali were known as
Shiat-u-Ali (Party of Ali), later to be called Shia. Dessa anhängare av Ali var känd som Shiat-u-Ali (partiets Ali), senare
att kallas shiamuslimska. Ali eventually succeeded as the fourth caliph in AD 656, but this led to
civil war in 661 during which Ali was assassinated. Ali till slut lyckades som den fjärde kalifen i AD 656, men detta
ledde till inbördeskriget i 661 under vilken Ali mördades. Ali's son Husayn led a
second rebellion in 680 during which he was killed at the Battle of Karbala
which is commemorated by the Shia each year on the tenth of Muharram. Husayn's
death marks the division of Islam into Sunni and Shia, ending the period in
which the entire Islamic community recognized a single caliph. Alis son Husayn lett ett andra uppror i 680 då
han dödades i slaget vid Karbala som har bevarats av den shiamuslimska varje år
på den tionde av Muharram. Husayn död markerar uppdelningen av islam i
sunnimuslimska och shiamuslimska, som avslutades den period då hela den
islamiska samfundet erkände ett enda kalifen.
Data
as of 1997
Sunnimuslimska
och shiamuslimska islam
The
historical divide of Islam into Sunni, or so-called orthodox Islam, and Shia,
was caused more by political dispute over successors than doctrinal
differences, although differences gradually assumed theological and
metaphysical overtones. Den
historiska dela av islam i sunnimuslimer, eller så kallade ortodoxa islam, och
shiamuslimska, orsakades mer av politiska tvister efterträdare än läromässiga
skillnader, även om skillnaderna gradvis antas teologiska och metafysiska
övertoner. Despite the split, within
centuries Islam reached far into Africa, eastward to the Indian subcontinent
and southeast Asia, as well as northward into Central Asia. Trots den delade inom århundraden islam nått
långt i Afrika, österut till den indiska subkontinenten och Sydostasien, samt
norrut i Centralasien. This expansion was accomplished by traders and missionaries as much as
by conquest. Denna expansion var genom handlare och
missionärer så mycket som genom erövring.
Sunni
constitute 85 percent of the world's Muslims; Shia about 15 percent. Sunni
utgör 85 procent av världens muslimer; shiamuslimska cirka 15 procent. Each
division has four major Shariah or schools of theological law. Varje sektion har fyra stora Sharia eller skolor
av teologiska lag. The
Sunni: Hanafi, dominant in the Arab Middle East, India, Pakistan and
Afghanistan; Maleki, in north, central and west Africa and Egypt; Shafii, in
east Africa, Indonesia and southeast Asia; Hanbali, in Saudi Arabia. Den sunnimuslimska: Hanafi, är dominerande i den
arabiska Mellanöstern, Indien, Pakistan och Afghanistan, Maleki, i Nord-,
Central-och Västafrika och Egypten; Shafii, i östra Afrika, Indonesien och
Sydostasien, Hanbali, i Saudiarabien. The Shia: Ithna Ashariya or Imami, the state religion
in Iran, dominant in Iraq and also found in Afghanistan; Nizari Ismaili,
present throughout the Muslim world, including Afghanistan, led by the Aga
Khan; Zaidiya, in Yemen; Mutazila, in Syria and Lebanon. Den shiamuslimska: Ithna Ashariya eller Imami,
staten religion i Iran, dominerande i Irak och även i Afghanistan, Nizari
Ismailiter, i hela den muslimska världen, däribland Afghanistan, som leds av
Aga Khan, Zaidiya, i Jemen, Mutazila, i Syrien och Libanon.
Data
as of 1997
Sufism
The
growth of Sufism (from suf , Arabic for wool; possibly referring to woolen
robes worn by early ascetics) was another important development in the history
of Islam. Ökningen av Sufism (från SUF, arabiska för ull,
eventuellt med hänvisning till ULL kläder som bärs av tidig Asketerna) var en
annan viktig utveckling i historien om islam. The great Sufi orders or brotherhoods ( tariqa
) were first established in the twelfth century by scholars disillusioned in
their search for Truth through the intellectual application of the austere
practices advocated by the various schools of Islamic doctrine. Den stora Sufi order eller brotherhoods (tariqa)
var först i den tolfte talet av forskare besvikna i sitt sökande efter
sanningen genom den intellektuella tillämpningen av de stränga metoder som
förespråkas av olika skolor av islamisk doktrin. A belief in the oneness of man with God is
central to Sufism. En tro på den enighet
man med Gud är centralt för sufism. Sufis seek to achieve a personal communion with God
during mystic moments of union brought about by various methods, including
meditation, recitation of sacred phrases, breathing exercises, dancing, hymn
singing, music, and physical gyrations. Sufisterna sträva efter att nå en personlig gemenskap med Gud under
mystiker stunder av unionen till följd av olika metoder, bland annat
meditation, recitation av heliga fraser, andas övningar, dans, psalm sång,
musik och fysiska gyrations.
Sufi
religious life centers around a learned religious leader or spiritual guide
referred to as shaykh (in Persian, pir ) whose mystical teachings guide
students ( murids ) along the path ( tariqa ) that leads each to the ecstacy of
his own moment of intimacy with God. Relationships between the master and
disciple are very close. Many famous Sufi shaykh attracted large bodies of
followers, and the sites of their brotherhoods became not only renowned
spiritual institutions, but also popular social and cultural community centers providing
medical, educational, and welfare services, including soup kitchens for the
poor and hungry. Sufi religiösa liv
centrerar runt en lärd religiös ledare eller andlig vägledning kallad Shaykh
(på persiska, PIR) vars mystiska läror guide studenter (murids) på vägen
(tariqa) som leder vardera till extas av hans egen stund av intimitet med Gud.
Förhållandet mellan befälhavaren och lärjunge är mycket nära. Många berömda
Sufi Shaykh rönt stora organ anhängare, och platserna för deras brotherhoods
blev inte bara kända andliga institutioner, men också en populär social och
kulturell gemenskap centra som tillhandahåller medicinsk-, utbildnings-och
välfärdstjänster, Bland annat soppkök för de fattiga och hungriga. These centers oftentimes
amassed considerable wealth from gifts from pilgrims and from endowments (
awaqf ; singular, waqf ), an important institution providing community social
services. Dessa centra ofta iögonenfallande rikedom av
gåvor från pilgrimer och från donationer (awaqf, singular, waqf), en viktig
institution som ger gemenskapens sociala tjänster. With wealth they acquired social and political
power. Med rikedom de förvärvade sociala och politiska makt. This building of a
sense of an alternative community within Sufism threatened the status of
established religious authorities ( ulama ), undermining their
institutionalized perceptions of an universal, unified Islamic community (
ummah ) following the Shariah , the "straight path" of Islamic law. Denna byggnad av en känsla av en alternativ gemenskap
inom Sufism hotade status av etablerade religiösa myndigheter (ulama), att
deras institutionaliserade uppfattningar om en universell, enhetlig islamiska
samfundet (Ummah) efter Sharia, den "raka vägen" av islamisk lag. The orthodox ulama
initially declared Sufism heretical, but over time came to tolerate it as long
as its adherents abided by Islamic laws. Den ortodoxa ulama inledningsvis förklarat Sufism kättersk, men med
tiden kom att tolerera den så länge som dess anhängare följt islamiska lagar.
Sufi
practices are found today among both Sunni and Shia communities, although it
tends to be more widespread among Sunnis, perhaps because Shia attach great
value to the intercession of saints and most Shia embrace mysticism and
encourage emotional responses to God and to Shia martyrs, especially those
connected with the tragedy of Karbala which is commemorated on Ashura, the 10th
day of Moharram, when dramatic recitations, passion plays ( taziya ) and street
processions, which include self-flagellation, take place. Sufi praxis finns i dag bland både sunnimuslimska
och shiamuslimska samhällen, även om det tenderar att vara mer utbredd bland
sunnimuslimer, kanske för att shiamuslimska sätter stort värde på förbön av
helgon och mest shiamuslimska anamma mysticism och uppmuntra känslomässiga
reaktioner till Gud och till shiamuslimska martyrer, i synnerhet dem i samband
med tragedin i Karbala som har bevarats på Ashura, den 10 i Moharram, när
dramatiska recitationer passion spelar (taziya) och gatan processioner, som
omfattar egenföretagare GISSLANDE, äga rum.
Sufis
describe their personal experiences in a vast variety of poetic expression. Sufisterna beskrivar sina personliga erfarenheter
i en mängd olika poetiska uttrycker. The poetry of the Sufis is considered the best in the
Persian language, and among the most notable of all poetic styles. Poesi sufisterna anses vara den bästa i persiska
språket, och bland de mest anmärkningsvärda av alla poetiska stilar. Particularly honored are
Sadi and Hafiz of Shiraz in Iran, and Baydil from the Persian-speaking Moghal
court of Delhi. Universally acclaimed Afghan Sufi poets include Ansari
(eleventh century) and Jami (fifteenth century) of Herat, Sanayi of Ghazni
(twelfth century) , and Rumi of Balkh (thirteenth century), the founder of the
order of whirling dervishes, whose Mathnawi is considered by many to be the
greatest poem ever written in Persian. Särskilt hedrad är Sadi och Hafiz i Shiraz i Iran, och Baydil från den
persiska delen Moghal domstol i Delhi. Allmänt hyllade afghanska Sufi poeter
omfatta Ansari (elfte århundradet) och Jami (femtonde århundradet) i Herat,
Sanayi av Ghazni (tolfte talet), Och Rumi i Balkh (talet), grundaren av
storleksordningen virvlande dervishes, vars Mathnawi anses av många vara den
största dikt någonsin skrivits på persiska.
Principerna i islam
Islam
means surrender or submission to the will of God; one who submits is a
MuslimThe basic creed or profession of faith, the shahadah , succinctly states:
"There is no god but Allah (God), and Mohammad is His
Prophet/Messenger." Islam
betyder överlämnande eller underkastar sig Guds vilja, en som lämnar in är en
MuslimThe grundläggande tro eller trosbekännelse, den shahadah, kortfattat
anges följande: "Det finns ingen gud men Allah (Gud), och Mohammad är Hans
profeten/Messenger." Mohammad is the "seal of the prophets"; his revelation is
believed to complete for all time the series of revelations received by Jews
and Christians. Mohammad är
"sigill av profeter", hans uppenbarelse tror att slutföra för all
framtid serien av avslöjanden emot av judar och kristna.
After
the Prophet's death, his followers compiled those of his words regarded as
coming directly and literally from God. Efter profetens död, hans anhängare sammanställs de av hans ord betraktas
som kommer direkt och bokstavligen från Gud. This became the Quran, the holy scripture of
Islam. Detta blev Quran, den heliga Skriften av islam. The precedent of the
Prophet's personal deeds and behavior were set forth in the Sunna as a
supplement extending the Quran. De
prejudikat av profeten personliga handlingar och beteende var som anges i Sunna
som ett komplement förlängning av Quran. Other sayings and teachings recalled by those
who had known him during his lifetime are known as Hadith . Andra talesätt och lära i minnet av dem som hade
känt honom under hans livstid är kända som Hadith. Together, the Quran, the Sunnah and the Hadith
form a comprehensive guide to the spiritual, ethical, and social conduct of
life. Tillsammans har de Quran, den Sunna och Hadith en
heltäckande guide till det andliga, etiska och sociala beteenden i livet. Islamic jurisprudence,
the Shariah , which is based on these sources, is a system of ethics regulating
conduct. Islamisk rättspraxis, Sharia, som bygger på dessa
källor, är ett system för etisk reglering av beteende.
Thus
Islam is a legalistic religion with sets of God-given laws that are applied to
all aspects of everyday life. Historically, Islam recognizes no distinction
between religious and temporal spheres of life for all human behavior is
expected to comply with God's will. Alltså
Islam är en formalistisk religion med uppsättningar av Gud given lagar som
gäller alla aspekter av vardagslivet. Historiskt sett Islam erkänner ingen
åtskillnad mellan religiösa och tidsmässiga områden i livet för alla människors
beteende förväntas att följa Guds vilja. It draws no distinction between the religious
and the secular nor differentiates between religious and secular law. Det görs ingen åtskillnad mellan religiösa och
sekulära eller åtskillnad mellan religiösa och sekulära lagstiftning. Therefore there is no
concept of the separation of church and state. Därför finns det inget begrepp om åtskillnad mellan kyrka och stat.
The
Shariah , along with commentaries ( tafsir ) on the Quran and Hadith, developed
primarily through the accretion of precedent and interpretations by various
learned judges and scholars ( ulama ) attempting to divine the will of Allah
through juristic analogical reasoning ( qiyas ) and consensus ( ijma ). Den Sharia, tillsammans med kommentarer (tafsir)
om Quran och Hadith, som utvecklats främst genom tillskott av prejudikat och
tolkningar av olika lärt domare och akademiker (ulama) försöker gudomlig vilja
Allah genom juridisk analoga resonemang (qiyas) och konsensus (ijma). By the tenth and eleventh
centuries, these legal opinions had hardened into rigid authoritative doctrine,
and the right to exercise independent reasoned interpretation ( ijtihad ) was
effectively denied. Genom de
tionde och elfte århundradena, dessa juridiska yttranden hade härdat i styv
auktoritativ doktrin, och rätten att utöva oberoende motiverad tolkning
(ijtihad) var ett effektivt sätt förnekas. This severely limited flexibility in Sunni
Islamic law. In contrast, Shia Islam tended not to curb the use of ijtihad to
such an extent. Detta starka begränsad
flexibilitet i sunnimuslimska islamiska lagar. Däremot shiamuslimska islam
tenderar inte till att begränsa användningen av ijtihad i sådan utsträckning.
Sunni
communities have no clerical hierarchy: each individual stands in a personal
relationship to God needing no intermediary. Any adult versed in the form of
prayer is entitled to lead prayers. Sunnimuslimska
samfund har inget skrivfel hierarki: varje enskild står i ett personligt förhållande
till Gud behöver inga mellanhänder. Alla vuxna bevandrade i form av bön har
rätt att leda böner. Men who lead prayers, preach sermons, and interpret the law do so by
virtue of their superior knowledge and scholarship rather than because of any
special powers or prerogatives conferred by ordination. Män som leder böner, predika predikningar, och
tolka lagen göra detta på grund av sin överlägsna kunskap och stipendium
snarare än på grund av några särskilda befogenheter eller rättigheter som
följer av samordning. Among the Shia, on the other hand, a highly structured hierarchy of
divinely inspired religio-political leaders exists. Bland de shiamuslimska, å andra sidan, en mycket strukturerad hierarki
av gudomligt inspirerade religio-politiska ledare finns. The Imam who must be
directly descended from the Prophet Mohammad and Ali is invested as the final
authoritative interpreter of God's will as formulated by Islamic law. Den imam som måste vara direkt härstamma från
profeten Mohammad och Ali är investerat i den slutliga auktoritativ tolkning av
Guds vilja så som det utformats av islamisk lag.
Every
individual is responsible for carrying out the duties and rituals commonly
referred to as the Five Pillars of Islam. These include the recitation of the
creed ( shahadah ), daily prayer ( salat , namaz in Afghanistan), almsgiving (
zakat ), fasting ( sawm , ruzah in Afghanistan), and pilgrimage ( hajj ). Varje individ är ansvarig för de skyldigheter och
ritualer som vanligtvis kallas de fem pelarna i islam. Dessa innefattar
deklamation av creed (shahadah), daglig bön (Salat, namaz i Afghanistan),
ALLMOSEUTDELNING (zakat), fasta (sawm, Ruzah i Afghanistan), och pilgrimsfärd
(Hajj).
The
muezzin intones the call to prayer to the entire community five times a day, at
day-break, midday, mid-afternoon, sunset and nightfall. Den böneutropare intones uppmaningen till bön på
hela samfundet är fem gånger om dagen, i gryning, middag, i mitten av
eftermiddag, solnedgång och kvällen, Ritual ablutions of purification proceed prayers.
Rituell tvagning av
rening vidare böner. Prescribed body movements, including genuflections and
prostrations, accompany the prayers, which the worshiper recites while facing
toward Mecca, the holy center of Islam where the Kaaba has remained sacred
since the polytheistic idols were destroyed following the conquest of Mecca in
AD 630. Föreskriven organet rörelser, inklusive
genuflections och prostrationer, följa med böner, som worshiper reciterar
samtidigt som mot Mekka, den heliga mitten av islam där Kaaba har varit helig
sedan polytheistic avgudar förstördes efter erövringen av Mekka i AD 630. Prayers may be performed
wherever a person may be at the required time, but congregational prayers in
the central mosque on Friday are usual. Friday noon prayers provide the
occasion for weekly sermons by religious leaders. Böner kan utföras oavsett var en person kan vara på den tid det tar,
men congregational böner i den centrala moskén på fredag är vanligt. Fredag
böner ge tillfälle för varje vecka predikningar av religiösa ledare. In numbers of Muslim
societies, women may also worship at mosques where they are provided segregated
areas, although most prefer to pray at home. I många muslimska samhällen, kvinnor kan också gudstjänst i moskéer
där de tillhandahålls segregerade områden, men de flesta föredrar att be hemma.
Daily
prayers consist of specified prayers, including the opening verse and other
passages from the Quran. Dagliga
böner bestå av anges böner, inklusive den inledande vers och andra passager från
Quran. At the end, the shahadah
is recited. I slutet, de shahadah är reciterade. Prayers seeking aid or
guidance in personal difficulties must be offered separately. Böner som söker stöd eller råd i personliga
svårigheter som måste köpas separat.
Zakat
or almsgiving fulfills the individual's obligation towards his shared
responsibility for the welfare of the community. Zakat eller ALLMOSEUTDELNING uppfyller individens gentemot sin del av
ansvaret för välfärden i samhället. Alms may be given individually; in some cases zakat is
collected for distribution by governments. Allmosor kan ges individuellt, i vissa fall zakat samlas in för
distributionen genom regeringarna.
The
ninth month of the Muslim calendar is Ramadan (in Arabic) a period of
obligatory fasting that commemorates the Prophet Mohammad's receipt of God's
revelation, the Quran. Den nionde
månaden i den muslimska kalendern är Ramadan (på arabiska) en period av
obligatorisk fasta som sitter där profeten Muhammeds mottagande av Guds
uppenbarelse, den Quran. Fasting is an act of self-discipline that leads to piety and expresses
submission and commitment to God. Fasting
är en handling av själv-disciplin som leder till fromhet och ger uttryck
inlämnande och engagemang för Gud. By underscoring the equality of all Muslims, fasting
strengthens a sense of community. Genom
betonar jämlikhet för alla muslimer, fasta förstärker en känsla av gemenskap. During Ramadan, all but
the sick, weak, pregnant or nursing women, soldiers on duty, travelers on
necessary journeys, and young children are enjoined from eating, drinking,
sexual activity, or smoking from sunrise to sunset. Under Ramadan, alla utom de sjuka, svaga, gravida eller ammande
kvinnor, soldater i tjänst, resenärer på nödvändiga resor, och yngre barn är
förbjuden från att äta, dricka, sexuell aktivitet, eller rökning från
soluppgång till solnedgång. Official work hours often are shortened during this period. Officiella
arbetstider ofta förkortas under denna period.
Because
the lunar calendar is eleven days shorter than the solar calendar, Ramadan
revolves through the seasons over the years. Eftersom månkalendern är elva dagar kortare än solkalendern, Ramadan
kretsar genom årstiderna under årens lopp. When Ramadan falls in the summertime, a fast
imposes considerable hardship on those who must do physical work. När Ramadan infaller på sommaren, en snabb medför
ett stort lidande för dem som måste göra fysiskt arbete. Id al Fitr, a three-day
feast and holiday, ends the month of Ramadan and is the occasion for new
clothes and much visiting between family members. Id al-Fitr, en tre-dagars fest och semester, avslutar månad Ramadan
och är ett tillfälle för nya kläder och mycket besökande mellan
familjemedlemmar.
Ramadan
is followed by the beginning of the hajj pilgrimage season during the twelfth
month of the lunar calendar. At least once in their lifetime both men and women
should, if economically able, make the hajj to the holy city of Mecca where
special rites are focused on the Kaaba and nearby sites associated with the
Prophet Ibrahim (Abraham) and his son Ismail. Pilgrims, dressed in two white,
seamless pieces of cloth ( ihram ), perform various traditional rites
expressing unity and harmony with the worldwide Muslim community ( ummah ) by
affirming obedience to God and their intent to lead a righteous life following
the path directed by God. Returning pilgrims are entitled to use the honorific
"hajji" and enjoy a respected status in their communities. Ramadan följs i början av Hajj pilgrimsfärd
säsong under den tolfte månaden i månkalendern. Minst en gång under sin livstid
både män och kvinnor bör, om ekonomisk möjlighet att göra Hajj till den heliga
staden Mecka där särskilda ceremonier är inriktade på Kaaba och näraliggande
områden i samband med profeten Ibrahim (Abraham) och hans son Ismail.
pilgrimer, klädda i två vita, sömlösa bitar av tyg (ihram), utföra olika
traditionella riter uttrycka enighet och harmoni med den globala muslimska
samfundet (Ummah) genom att bekräfta lydnad till Gud och sin avsikt att leva
ett rättfärdigt liv efter den väg regisserats av Gud. Återkommande pilgrimer
har rätt att använda honorific "hajji" och njuta av en respekterad
status i sina samhällen. Id al Adha, the feast of sacrifice, marks the end of the hajj month. Id al Adha, högtiden av offer, markerar slutet på
Hajj månad. The sacrificial meat is
often shared with neighbors and the needy. Offerlagarna kött är ofta delas med
grannar och behövande.
The
permanent struggle for the triumph of God's word on earth, jihad , represents
an additional duty. De ständiga
kamperna för triumf för Guds ord på jorden, jihad, utgör ytterligare en plikt. This concept is often
taken to mean holy war, but in its basic sense it encompasses the efforts made
by individuals to live a virtuous life overcoming all forms of evil so as to
follow Islam. Detta begrepp är ofta
uppfattas som heligt krig, men i sin grundläggande mening att det omfattar de
ansträngningar som gjorts av individer att leva ett dygdigt liv övervinna alla
former av det onda för att följa islam.
Aside
from specific duties, Islam imposes a code of ethical conduct encouraging
generosity, fairness, honesty, tolerance, respect and service for the benefit
of the common welfare of the ummah . Bortsett
från särskilda uppdrag, islam inför en kod av etiska regler uppmuntra
generositet, rättvisa, ärlighet, tolerans, respekt och service till förmån för
den gemensamma välfärden i Ummah. It forbids the shedding of human blood, thieving and
lying. Det förbjuder spridande av blod, TJUVNAD och ljuga. It also gives
explicit guidance on proper family relations and forbids adultery, gambling,
usury, and the consumption of carrion, blood, pork, and alcohol. Det ger också tydliga riktlinjer om korrekt
familjeförhållanden och förbjuder äktenskapsbrott, spel, ocker, och
konsumtionen av as, blod, fläsk och alkohol.
Islamiska uttryck i
Afghanistan
Arabiska arméer som
transporterar parollen islam nådde den afghanska område i AD 642. På den västra
utkanten, furstarna i Herat och Seistan gav vika för regeln genom arabiska
cheferna, men i öst städer in endast att öka i uppror och snabbt omvandlas
återvänt till sina gamla övertygelser när arméer passerat. Senare, i den 9: e
århundradet, Yaqub ibn Layth Saffari, grundare av den lokala Saffarid dynasti i
Seistan, svepte genom den afghanska område att erövra i namn av islam, i norr
den islamiska dynastin i Samanids utslag från Bokhara tog Balkh i AD 900 och
vidgat sin sfär så långt som Kandahar. En efterträdare, den stora Sultan Mahmud
av Ghazni (998-1030), utförs många ikonoklastiska kampanjer i Indien och
returnerar lastat med rika bytet. Ghazni, fram till dess en obetydlig
Fort-staden, blev en av de mest lysande huvudstäder i den islamiska världen.
Ungefär 99 procent av
afghanerna är muslimer. Åttiofem procent är sunnimuslimer i Hanafi skolan,
resten är shiamuslimska, av vilka de flesta är Imami tillsammans med mindre
antal Ismailis. Det finns också ett starkt inflytande av Sufism bland både
sunnimuslimska och shiamuslimska samhällen.
Data as of 1997
Sunnimuslimer
av Hanafi skolan
Den Hanafi skolan för
islamisk rättspraxis grundades av Abu Hanifa, en av de tidigaste muslimska
akademiker-tolkar att söka nya vägar för att tillämpa islamiska principer för
vardagslivet. He died in Iraq in AD
767. Han dog i Irak i AD 767. Abu Hanifa
tolkning av muslimsk lag var extremt tolerant av skillnader inom muslimska
samfund. Han har också separerat övertygelse från praxis, upplyftande
övertygelse över praktiken. Sunni, finns i hela Afghanistan.
Ithna Ashariya (Twelver
eller Imami) shiamuslimska
Religiösa arv är
grundläggande för att shiamuslimska/sunnimuslimska skillnader, och även delas
den shiamuslimska. De två största shiamuslimska grupper i Afghanistan är de
Ithna Ashariya eller Tolvarna, även kallad Imami, och Ismailiter, Den Imami
shiamuslimska erkänner tolv på varandra följande imamer, som börjar med Ali och
slutar i AD 874 med försvinnandet av den tolfte som återkommer som en messiansk
siffra vid utgången av den världen.
Flest Imami
shiamuslimska grupper i Afghanistan är de Imami Hazara bor i Hazarajat i
centrala Afghanistan, och Imami Farsiwan i provinsen Herat Blandningar
förekommer i vissa områden som Bamiyan Province där sunnimuslimer, Imami och
Ismailiter kan hittas. Imami shiamuslimska återfinns också i städerna som Kabul,
Kandahar, Ghazni, och Mazar-i-Sharif där antalet Qizilbash och Hazara
bosattaUrban shiamuslimska är framgångsrika småföretag företagare, många
erfarenheter från den utveckling av utbildning som inleddes på 1950-talet.
Den politiska
engagemang av shiamuslimska samhällen växte kraftigt under politicized tid
under och efter den sovjetiska invasionen. Politiskt medveten shiamuslimska
studenter bildade den hårda kärnan i den afghanska maoistiska rörelsen av
1960-talet och början av 1970-talet Efter 1978, shiamuslimska Mujahidin grupper
i Hazarajat, men ofta i motsatsförhållande till varandra, var aktiva i jihad
och därefter i striderna för kontroll Kabul. Under den politiska manövrerande
som ledde fram till inrättandet av en islamisk stat i Afghanistan under 1992,
de shiamuslimska grupperna utan framgång förhandlat fram för en mer rättvis,
följdskada, politiska och sociala roller. Detta förhöjd profil skapat en
motreaktion hos vissa sunnimuslimska grupper, särskilt de som är knutna till
Hezb-i Islami i Mawlawi Yunus Khalis och Ittihad-i-Islam av professor Abd
Al-Rabb al-Rasul Sayyaf. Våldsamma sekteristiska sammanstötningar ägt rum,
särskilt i och kring Kabul.
Ismailis
Den Ismailiter
shiamuslimska kallas även Seveners grund i åttonde århundradet deras ledare
förkastade arvinge som utsetts av den sjätte Imam, Jafar al-Sadiq (d.765), som
Imami godtas. Den nya koncernen i stället valde att erkänna Jafar äldste son,
Ismail, som den sjunde imam och det shiamuslimska samhället delas upp i två
grenar.
Ismailiter samhällen i
Afghanistan är en mindre befolkning än Imami som anser att Ismailis kättersk.
De finns främst i och omkring östra Hazarajat, i Baghlan område norr om Hindu
Kush, de bergsområden tadzjikiska av Badakhshan, och bland de Wakhi i Wakhan
korridor.
Många Ismailiter tror
raden av Imam upphörde när Ismail dog före sin far i AD 760, andra tror han
inte dö, men är fortfarande i avskildhet och kommer att återkomma i slutet av
världen. Ismailiter övertygelse är komplex och synkretisk, som kombinerar element
från filosofier av Plotinus, Pythagoras, Aristoteles, gnosticism, och
Manichaeans, liksom delar av judendomen, kristendomen och östra religioner.
Ismailiter föreställningar av Imamat skiljer sig mycket från andra muslimer och
deras grundsatser är unika. Deras övertygelse om världens skapelse är
idiosynkratiska, som är deras historiska ekumenism, tolerans för religiösa
skillnader, och religiösa hierarkin. Det finns en uppdelning av teologi i
POPULÄR (inklusive den konservativa Sharia) och esoteriska (inklusive den
mystiska exegesis av Quran vilket leder till haqiqa, den ultimata Realty).
Dessa övertygelser och praxis är dold i hemlighet och Ismailiter lägga särskild
vikt vid taqiya betydelse för att skydda eller vakt, den praxis som tillåter de
troende att förneka offentligt hans shiamuslimska medlemskap för att skydda sig
själva, så länge han fortsätter att tro och gudstjänst i privata. Taqiya är
tillåtna i de flesta shiamuslimska, och en del sunnimuslimer, sekter.
Ismailis i Afghanistan
är i allmänhet betraktas med misstänksamhet av andra etniska grupper och till
största delen sin ekonomiska ställning är mycket dålig. Även om Ismailiter i
andra områden som de norra delarna av Pakistan fungera väl organiserade sociala
program inklusive skolor, sjukhus och kooperativ, lite har gjorts bland
afghanska Ismailiter samhällen.
Anses vara mindre
nitiska än andra afghanska muslimer, Ismailiter har sett att följa deras ledare
okritiskt. Den pir eller ledare för afghanska Ismailis kommer från Sayyid
familj av Kayan, som ligger nära Doshi, en liten stad i norra foten av Salang
Godkänd, i västra provinsen Baghlan. Under det sovjetiska-afghanska kriget här
familjen skaffat sig mycket stor politisk makt.
Data as of 1997
Sufisterna
Sufism har stort
inflytande i Afghanistan, både på landsbygden och i städer, framför allt bland
medelklassen i större byar, stad och städer.
Tre Sufi order är
framträdande: det Naqshbandiya grundades Bokhara, den Qadiriya grundades i
Bagdad, och Cheshtiya finns på Chesht-i-Sharif öster om Herat. Bland de
Naqshbani, Ahmad al Faruqi Kabuli, född norr om Kabul, förvärvade ryktbarhet
för sin lära i Indien under styre av Moghul kejsaren Akbar i det sextonde
århundradet. Någon gång under artonhundratalet medlemmar av denna familj
flyttade tillbaka till Kabul där de etablerat en madrassa och en khanaqah i
Shor Bazar som blev ett centrum för religiösa och politiska inflytande. Många
afghanska Naqshbandi hänger samman med Mujaddedi familj. Sibghatullah
Mujaddedi, ledare för Mujahidin Jabha-i Nejat-i Melli parti, blev chef för
denna ordning när hans företrädare, tillsammans med 79 manliga
familjemedlemmar, avrättades i Kabul av Taraki-Amin regeringen i januari 1979.
Han tjänstgjorde under två månader som första handlar ordförande för Islamiska
staten Afghanistan inrättades i april 1992.
Hazrat Naqib Sahib, far
till Sayyid Ahmad Gailani Effendi, den nuvarande piren i Qadiriya, etablerade
familjen plats i Afghanistan i utkanten av Jalalabad under 1920-talet. Pir
Ahmad Gailani är ledare för en Mujahidin Mahaz-i Melli Islami partiet. Ledning
av både Naqshbandiya och Qadiriya beställningar kommer från arv snarare än
religiösa stipendium.
Den Cheshtiya för
grundades av Mawdid al-Cheshti som föddes i det tolfte talet och senare som
lärs ut i Indien. Den Cheshtiya broderskap, som är koncentrerad till de Hari
Rud dalen runt OBE, Karukh och Chehst-i-Sharif, är mycket starka lokalt och
upprätthåller madrasas med fina bibliotek. Traditionellt har Cheshtiya har
hållit på avstånd från politiken, även om de faktiskt aktivt under motstånd
inom sina egna organisationer och i sina egna områden.
Herat och dess
omgivningar har flest och störst mångfald av Sufi filialer, varav många är
knutna till lokala gravar av pir (ziarat). Andra Sufi grupper finns över hela
norra, med viktiga centra i Maimana, Faryab-provinsen, och i Kunduz. Den
brotherhoods i Kabul och runt Mazar-i-Sharif är oftast i samband med
Naqshbandiya. Den Qadiriya återfinns främst bland de östra Pushtun av Wardak,
Paktya och Ningrahar, inklusive många Ghilzai nomadiska grupper Den Cheshtiya
är centrerad i Hari Rud Valley. Det finns inga formella Sufi order bland de
shiamuslimska i centrala Hazarajat, även om vissa av de begrepp som är
förknippade med Sayyids, ättlingar till profeten Mohammad, som är särskilt
vördade bland de shiamuslimska.
Afghanistan är unik i
att det är lite fientlighet mellan ulama och Sufi order. Antal Sufi ledare
betraktas som ulama, och många ulama nära associerade med Sufi brotherhoods.
Den allmänna befolkningen ger sufisterna respekt för sitt lärande och för
innehav karamat, den psykiska andlig kraft som har tilldelats dem av Gud som
gör pirs att utföra handlingar av generositet och skänka välsignelse (Barakat
Sufism därför är ett effektivt populära kraft. Dessutom, eftersom Sufi ledare
avstånd från det vardagliga, de är ibland vände sig till en mer opartisk
medlare i Tribal tvister i stället för mullorna som är kända att eskalera
mindre sekulära frågor i flyktiga konfrontationer avfattade på islamisk
retorik.
Betydelse och
exempel
Islam är en potentiellt
enande symbol som uppväger divisiveness som ofta ökar från att det finns en
djup stolthet i Tribal lojaliteter och en FLÖDANDE känsla av personlig och
familjens ära i multitribal och multietniska samhällen som Afghanistan.
Islam är en central,
genomgripande inflytande i hela det afghanska samhället, religiösa observances
punktera den rythmn av varje dag och säsong. Förutom en central fredag moskén
varje vecka för gemensamma böner som inte är obligatorisk, men i allmänhet
deltog, små-bibehållas moskéer står i centrum för byar, samt staden och stadens
bostadsområde. Moskéer fungerar inte bara som platser för dyrkan, men för en
mängd funktioner, i form av logi för gäster, platser att träffas och skvaller,
i fokus för social religiösa festligheter och skolor. Nästan varje afghan har
vid ett tillfälle under sin ungdom studerade vid en moské i skolan, för många
är detta den enda formella utbildning de får.
Eftersom islam är en
totalt sätt att leva och fungerar som en övergripande kod för socialt beteende
som reglerar alla mänskliga relationer, individens och familjens status är
beroende av korrekt efterlevnad av bolagets värde som bygger på begrepp som
definieras i islam. Dessa präglas av ärlighet, sparsamhet, generositet,
virtuousness, piousness, rättvisa, ärlighet, tolerans och respekt för andra.
För att upprätthålla familjens heder, äldste också styra beteendet hos sina
barn enligt samma islamiska föreskrifter. Ibland även konkurrensförhållandena
mellan Tribal eller etniska grupper i form hävdar religiös överlägsenhet. Kort
sagt, islams strukturer är dagliga samspelet mellan alla medlemmar i samfundet.
Den religiösa
anläggningen består av flera nivåer. En muslim som kan leda informella grupper
i bönMullor FUNGERA som vid moskéer är normalt utses av regeringen efter samråd
med sina samhällen, och trots att delvis finansieras av staten, mullorna i stor
utsträckning är beroende av för sitt uppehälle om gemenskapens bidrag i form av
logi och en del av skörden. Förmodligen bevandrade i Quran, Sunna, Hadith och
Sharia, de måste se till att deras samhällen är kunniga i grunderna i den
islamiska ritual och beteende. Detta berättigar dem att avgöra tvister om
religiös tolkning. Ofta de fungerar som betalas lärare som ansvarar för
religiösa kurserna hålls i moskéer där barnen lär sig grundläggande moraliska
värderingar och korrekt rituella praxis. Deras roll har ytterligare sociala
aspekter för de GUDSTJÄNST i samband med livskriser ritualer i samband med
födslar, vigslar och dödsfall.
Men landsbygden mullorna
inte är en del av en institutionaliserad hierarki av prästerDe flesta är
deltidsanställda mullorna arbetar också som jordbrukare eller hantverkareVissa
är knappt läskunnig, eller bara lite mer utbildning än de som man tjänar. Ofta,
men inte alltid, de är män minimal rikedom och eftersom de är beroende av för
sin utkomst på samhället som utser dem, de har liten myndighet, även inom sin
egen sociala gränser. De behandlas ofta med föga respekt och är baken av en
mycket omfattande skämt som driver med sin arrogans och okunnighet. Men deras
roll som religiösa skiljedomare tvingar dem att ta ställning i frågor som har
politiska förgreningar och sedan mullorna ofta oense med varandra, att spela ut
den ene mot den andra, de är ofta uppfattas som störande element i sin
gemenskap.
Andra religiösa siffror
omfattar böneutropare som kallar församlingen till bön och khadim, moskén
omsorg. Qari är experter på reciting den Quran; hafiz vet att det utantill.
Hafiz är ofta blinda och i samband med brotherhoods på viktiga helgedomar.
Qazi, ”religiösa domare”, är en del av regeringens rättsväsendet som ansvarar
för tillämpningen av Sharia lagarna.
Ulama är den term som
beskriver kroppen av forskare som har förvärvat ilm eller religiös lära. I
denna egenskap är sedd som en sändare av religiösa texter, läror och
värderingar samt tolkar i Sharia. Maulana och Mawlawi är titlar som ges till
medlemmar av det ulama och religiösa dignitärer. Sayyids bland både
sunnimuslimska och shiamuslimska hänvisa till ättlingar till profeten Mohammad
som njuter av sociala och religiösa prestige i hela den muslimska världen.
Inom Sufi nätverk finns
det en mängd religiösa personligheter utöver pirs. Bland dessa finns olika
typer av mendicants såsom malangs som avsäga sig OVARAKTIGHET av denna världen
och omfamna fattigdom för att lösgöra sig från de kedjorna av materialism för
att bättre kunna förverkliga den gudomliga. Vissa Mariestad ansluta sig till,
eller svära lojalitet till ett visst broderskap, men andra vandra ensam, ofta
garbed i färgglada kreativa kläder. Några, som faqirs säger sig ha fått ett
gudomligt uppdrag och mirakulösa krafter. De undfly hem, familj och världsliga
varor, sova i moskéer eller graveyards, särskilt de som är knutna till
helgedomar för helgon. I en kultur där familjen och anhöriga är grundläggande
för individens psykologiska och ekonomiska identitet, alla som frivilligt
lämnar ifrån sig dessa band betraktas som förordats av Gud med ett särskilt
uppdrag. Som ett resultat, de är respektfullt tolereras och ofta allmosa.
Dyrkan av helgon och
helgedomar (Mazar, ziarat) är inte uppmuntras i islam och är aktivt med vissa
grupper.. Ändå Afghanistan landskap är liberalt strödda med helgedomar ära
helgon av alla slag. Många av Afghanistan äldsta byar och städer växte upp runt
helgedomar av betydande antiken. Vissa används som naturreservat av flyktingar.
Helgedomar variera i
form från enkla högar av jord eller stenar markerade med vimplar till
frikostiga ornamenterad komplex kring en central kupolformade graven. Dessa
stora anläggningar kontrolleras av framträdande religiösa och sekulära ledare.
Helgedomar maj markera den sista viloplatsen av en minskad hjälte (Shahid), en
vördade religiösa lärare, en berömd Sufi poet, eller reliker, som ett hår av
profeten Mohammad eller en bit av hans mantel (khirqah). Ett stort antal hedra
legender om mirakulösa utnyttjar Ali, den första Imam av shiamuslimska Islam,
tros vara begravd på nationens mest utvecklade skrin beläget i hjärtat av
Mazar-i-Sharif, den högt satta Kapell. Hazrat Ali är aktade i hela Afghanistan
för sin roll som mellanhand i ansiktet av tyranni.
Festlig årliga mässor
firas vid helgedomar lockar tusentals pilgrimer och föra samman alla delar av
samhällen. Pilgrimer besöker helgedomar att försöka få förbön av helgonet för
särskilda tjänster, vare sig det är ett botemedel mot sjukdom eller födelsen av
en son.. Kvinnor är särskilt ägnas åt verksamheter som har samband med
helgedomar. Dessa besök kan vara kort eller pågå i flera dagar och många
pilgrimer transportera bort särskilt välsignats vårdande och skyddande amulets
(tawiz) för att avvärja det onda ögat, försäkra kärleksfulla relationer mellan
män och hustrur och många andra former av tröst.
Politiserad
islam
Även om Sharia
domstolar fanns i städerna efter Ahmad Shah Durrani inrättas en afghansk stat
1747, den främsta rättsliga grunden för samhället befunnit sig i Tribal nummer
av Pushtunwali fram till slutet av artonhundratalet. Sporadisk fatwas (formell
juridisk rådgivning) har utfärdats och enstaka jihads kallades inte så mycket
att främja islamisk ideologi som påföljd för åtgärder i enskilda individer mot
sina politiska motståndare så att makten kan konsolideras.
Den första systematiska
anställning av islam som ett instrument för statens uppbyggnad infördes genom
Amir Abdur Rahman (1880-1901) under sin strävan mot centralisering. Han
förordnas att alla lagar måste vara förenliga med islamisk lag och därmed
förhöjda den Sharia över vanliga lagar som ingår i PushtunwaliDen ulama har
anlitats för att legitimera och sanktionera hans insatser liksom hans centrala
myndighet. Denna ökade den religiösa gemenskapen, å ena sidan, men eftersom de
var allt inducted i den byråkrati som anställda i staten, de religiösa ledarna
var slutligen försvagas. Många ekonomiska privilegier som gäller religiösa
personligheter och institutioner omstrukturerades inom ramen för den statliga,
spridning av lärande, en gång den enda privilegium av ulama, var noga
övervakas, och Amir blev den högsta domare av rättvisa.
Hans efterträdare och
fortsatte Amir Abdur Rahman politik som de ökade takten i secularization. Islam
fortsatt i centrum för samverkan, men de religiösa etableringar förblev i
huvudsak icke-politisk, som fungerar som en moralisk snarare än ett politiskt
inflytande. Och när de religiösa ledarna ansåg sig allvarligt hotade,
karismatisk religiösa personligheter regelbundet anställda islam att samla
olika grupper i opposition mot staten. De steg upp vid flera tillfällen mot
King Amanullah (1919-929), till exempel, i protest mot reformer som tros vara
västra intrång strider mot islam.
Senare härskare, för
att traditionella attityder i motsats till secularization var noga med att
understryka huruvida islam och modernisering. Trots detta och trots sin
centrala ställning i samhället som fortsatte att göra någon åtskillnad mellan
religion och stat, den roll som religion i statliga angelägenheter fortsatte
att minska.
1931 konstitutionen
gjorde Hanafi Sharia statens religion, medan 1964 konstitutionen helt enkelt
som att staten bör göra en religiös ritual enligt den Hanafi skolan. 1977 års
konstitution, förklarade islam den religionen i Afghanistan, men har inte tagit
upp att staten ritual bör Hanafi. Strafflagen (1976) och civilrätt (1977), som
täcker hela fältet för social rättvisa, utgör ett stort försök att hantera
delar av den sekulära lagen, som bygger på, men ersatts av andra system
Domstolar, till exempel, var förbjuden att överväga fall första enligt den
sekulära lagen, som använder sig av BCShariah i områden där sekulära lagen inte
fannsAv 1978, regeringen i Peoples Democratic Party i Afghanistan (PDPA) är
öppet uttryckt sin motvilja mot det religiösa etablissemanget. Detta
framkallade den nya islamistiska rörelsen till ett nationellt uppror, islam
flyttas från sin passiva hållning i periferin att spela en aktiv roll.
Politicized islam i Afghanistan utgör en paus
från afghanska traditioner. Den islamistiska rörelsen har sitt ursprung i 1958
mellan fakulteterna vid Kabuls universitet, särskilt inom fakulteten för
islamisk lag som hade bildats 1952 med den aviserade syfte att öka kvaliteten
på religiösa undervisningar för att ta modern vetenskap och teknik. Grundarna
till stor del professorer påverkas av det egyptiska Muslimska brödraskapet, ett
parti som bildats på 1930-talet som var avsedd för islamiska Väckelse och
sociala, ekonomiska och politiska kapital. Deras mål är att komma till rätta
med den moderna världen genom utveckling av en politisk ideologi som bygger på
islam. Den afghanska ledare, samtidigt tacksam mot många av dessa begrepp, inte
knyta starka band till liknande rörelser i andra länder.
Avregleringen av
regeringen attityder efter passage av 1964 konstitutionen inledningen till en
period av intensiv aktivitet bland studenter vid Kabuls universitet.
Professorer och deras studenter inrättade muslimska ungdomar Organization
(Sazmani Jawanani Musulman) i mitten av 1960-talet samtidigt som de
vänsteraktivister har också som många parter. Ursprungligen kommunistiska
studenter fler än de muslimska studenter, men av 1970 de muslimska ungdomarna
hade vunnit en majoritet i studenternas val. Deras medlemskap rekryterades från
universitetets fakulteter och från gymnasieskolor i flera städer som
Mazar-i-Sharif och Herat. Dessa professorer och studenter blev ledare för den
afghanska motståndsrörelsen på 1980-talet.
Med övertagandet av
regeringen av PDPA i april 1978, islam blev centrala för att förena motståndet
mot den kommunistiska ideologin om de nya makthavarna. Som en
politisk-religiösa system, islam är helt anpassade till de behov av ett mångsidigt,
unorganized, ofta motsatsförhållande mellan medborgare som vill skapa en enad
front mot en gemensam fiende, och kriget tillåts olika grupper inom Mujahidin
att genomföra konkurrerande begreppen organisationen.
Den Mujahidin ledare
karismatisk siffror med dyadic band till anhängare. I många fall militära och
politiska ledare ersatte Tribal ledarskap, ibland de religiösa ledarna
stärktes, ofta religiösa kombination med den politiska ledningen. Följeslagare
valde sin lokala ledare på grundval av personligt val och företräde mellan
regioner, sekter, etniska grupper eller stammar, men de stora ledarna ökade
betydelse genom kopplingen till utomstående som kontrollerade de resurser av
pengar och vapen.
Med stöd av utländskt
bistånd, det Mujahidin var ytterst framgångsrik i sitt jihad för att köra ut de
sovjetiska styrkorna, men inte i deras försök att bygga ett politiskt
alternativ för att styra Afghanistan efter deras seger. Under hela kriget,
Mujahidin aldrig helt kunna ersätta traditionella strukturer med ett modernt
politiskt system som bygger på islam. De flesta Mujahidin befälhavare som
antingen används traditionella makt, blir de nya khans, eller försökt att
anpassa moderna politiska strukturer till det traditionella samhället. Med
tiden kommer de framträdande ledare ackumulerade rikedom och makt och, i
motsats till tidigare, rikedom blev en avgörande faktor i beskrivningen av makt
på alla nivåer.
Med utförsel av
utländska trupper och länge försökt död Kabul: s vänstergrupper regeringen,
Islamiska staten Afghanistan äntligen kom till i april 1992. Detta utgjorde en
distinkt brytning med afghanska historien, för religiösa specialister hade
aldrig tidigare utövat makt. Men den nya regeringen misslyckats med att
fastställa sin legitimitet och, så mycket av sitt ekonomiska stöd skingras,
lokala och mitten befälhavare och deras milis inte bara kämpade sinsemellan men
använt sig av en mängd oacceptabla metoder i deras utdragna scrambles om makt
och vinst. Hela nationen den folkrikaste drabbats av trakasserier, utpressning,
kidnappning, inbrott, kapning och handlingar dishonoring kvinnorNarkotikahandel
ökat oroväckande, ingenstans var motorvägarna säker. Den Mujahidin hade
förverkat det förtroende de en gång hade.
Under hösten 1994 en
muslimsk "student milisen" kom tillbaka vowing att rena nation av
överdrifter sullying Jihad. Deras uttalade avsikt är att sätta i ett
"rent" islamisk stat omfattas av sina eget strikta tolkningar av
Sharia. Många av ledarna för denna rörelse som kallas talibanerna (arbetssökande
eller studerande av islam) var en tid Mujahidin själva, men den största delen
av sina styrkor består av unga afghanska flyktingar utbildas i pakistanska
madrasas (religiösa skolor), särskilt sådana som drivs av Jamiat-e Ulema-e
Islam Pakistan, aggressivt konservativ pakistanska politiska religiösa partiet
leds av Maulana Fazlur Rahman, arch rival i Qazi Husain Ahmed, ledare för lika
konservativ Jamaat-e-Islami, och länge anhängare av Mujahidin.
Huvudkontoret finns i
Kandahar, ursprungligen nästan helt Pushtun, främst från landsbygden, och från
början ledarskap ner på striderna milisen karakteristiskt i trettio-eller
fyrtiotalet och även yngre, talibanerna sopas landet. I september 1996 de
fångas Kabul och regerade över två tredjedelar av Afghanistan.
Den blixtsnabba ta över
gick nästan oemotsagda. Vapen samlades in och säkerheten fastställdes.
Samtidigt begås i syfte att genomdriva Sharia ingår offentliga avrättningar för
mord, stening för äktenskapsbrott, amputering för stöld, en Bann på alla former
av spel såsom drakflygning, schack och kawk (Partridge) kämpar, förbud mot
musik och videor, proscriptions mot bilder av människor och djur, och ett
embargo mot kvinnors röster i radion. Kvinnor är att vara så osynlig som
möjligt, bakom slöjan, i FÖRHÄNGE i sina hem, och entledigas från arbete eller
studier utanför sina hem. Liksom många före dem, talibanerna våg flagg kvinnors
chasteness att bevisa sin överlägsna Muslimness.
På grund av de starka
religiösa känslorna att animera deras sinnen, landsbygden afghaner är
fortfarande mestadels vunnit med talibanerna i början av 1997. Andra ser på
bestört strikt ortodoxa dikterar av dessa självgående proklamerades
skiljedomare islamiska riktigt.
Till dem talibanerna
tolkningar av Sharia är främmande avvikelser främmande för islam praktiseras i
det afghanska samhället som har alltid betonat moderation, tolerans, värdighet,
individuella val och jämlikhetssträvan.
Data
as of 1997
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر