۱۳۸۹ مرداد ۱۶, شنبه

Fem raka råd till världen


Fem raka råd till världen
Det lär komma en attack mot Irak. Ska fler katastrofer kunna undvikas måste nu politiska ledare världen över drar upp riktlinjerna för en fungerande internationell rätt och pressa USA att agera i enlighet med ett sådant rättsligt system. Snarast. Det skriver Iris Marion Young och Daniele Archibugi och formulerar här fem principer för ett alternativt svar på terroristattacken.
Attackerna på World Trade Center och Pentagon i september 2001 kan tolkas på två skilda sätt. Antingen beskrivs de som ett militärt angrepp på USA som nation och som folk. Eller så beskrivs de som en kriminell handling, som ett brott mot mänskligheten. Hur man väljer att beskriva händelsen är inte någon rent teknisk eller akademisk fråga, det är ett i grunden politiskt val man har att göra - med avgörande konsekvenser för framtiden.

Även om enstaka offentliga personer kort efter attacken förordade den senare tolkningen, är det den förra som har kommit att segra. I det följande kommer vi ifrågasätta det militära svar på terroristangreppen som blir den naturliga följden av en sådan tolkning, och ge en bild av vilka handlingsalternativ som står öppna om USA och andra globala aktörer skulle välja en mindre statscentrerad förståelse av händelsen och den aktuella politiska situationen.

Den militära vägen
Bushadministrationen valde att beskriva attackerna som en krigshandling, och därmed var militär vedergällning den rimliga reaktionen på dem. En sådan tolkning kräver en stat eller grupp av stater att gå i krig med. USA valde Afghanistan och motiverade valet med att dess Talibanregim gett stöd och skydd åt al-Qaida. Senare har Iran, Irak och Nordkorea pekats ut som ytterligare nationer mot vilka militära aktioner kan bli aktuella. Men den argumentation som legitimerat USA:s militära angrepp på Afghanistan har aldrig varit helt övertygande. Inte ens inom ramen för den traditionella statscentrerade världspolitiska ordningen är det självklart att det faktum att Afghanistan upplåtit territorium till al-Qaidas ledarskap och träningsläger ger USA rätt att förklara krig mot och eliminera dess regering. Väl medveten om den svaga legitimitetsgrund den militära operationen vilar på har USA:s ledarskap skiftat fokus och hänvisar i dag i mindre utsträckning till en "rätt till självförsvar", men allt oftare till ett humanitärt uppdrag att befria den afghanska befolkningen, i synnerhet kvinnorna, från talibanregimens förtryck. En retorik vi uppfattar som cynisk och opportunistisk eftersom vare sig Bush eller tidigare Clinton någonsin, åtminstone inte offentligt, uttryckt någon sympati för det afghanska folket och dess lidanden.
Införlivandet av terroristangreppen i den traditionella nationalstatliga tolkningsramen och det därpå följande militära angreppet på en nationalstat har varken övertygat intellektuellt eller gjort världen till en säkrare och bättre plats att leva i. Även om kriget har förstört ett antal av al-Qaidas militära läger och USA har lyckats gripa några av dess medlemmar har världen hittills inte fått se några bevis för att de förstörda lägren och de gripna personerna hade någon direkt koppling till de nitton flygkaparna från den 11 september. Antalet civila offer för USA:s militära aktion uppskattas till minst 1 000, ibland till så många som 3 700, och hundratals till lär komma att dödas av ännu odetonerade bomber. Antalet flyktingar som till följd av kriget kommer svälta eller frysa ihjäl är omöjligt att uppskatta. Några övertygande skäl att tro att kriget har avskräckt andra potentiella terrorister runt om i världen finns inte. Slutligen kan kriget ha bidragit till att destabilisera Centralasien politiskt, och konsekvenserna av det är givetvis just nu omöjliga att överblicka. 

Även om USA inte har agerat på egen hand är det dess politiska och militära ledare som styr händelserna. USA bestämde vilka stater som skulle erbjudas att ingå i koalitionen och fördelade rollerna inom den. Det är svårt att se annat än att USA:s strävan under de senaste månaderna har varit någon annan än att ytterligare stärka sin position som suverän global övermakt. Under det senaste decenniet har USA använt sin militära makt i Persiska viken, Somalia, Panama, på Balkan och många andra ställen. Vid varje tillfälle har interventionen krävt dödsoffer, men väldigt sällan amerikanska sådana. USA:s enorma militära och ekonomiska övermakt och dess regimers beredskap att använda den mot uppenbart chanslösa stater och folk under en tunn slöja av multilateralt samarbete väcker fientliga reaktioner och känslor över hela världen, också i länder som USA räknar som sina allierade. En rundfrågning som Pew Research Institute och International Herald Tribune genomförde i december 2001 visade att majoriteten av icke-amerikanerna bland 275 tillfrågade politiska och ekonomiska makthavare anser att USA missbrukar sin makt och att delar av USA:s politik är direkt orsak till de ökande välfärdsklyftorna i världen. Ställda inför en så överväldigande hegemoni uppfattar vi det som nödvändigt att medborgare och politiska ledare världen över snarast drar upp riktlinjerna för en fungerande internationell rätt och försöker pressa USA att agera i enlighet med ett sådant rättsligt system.



Alternativet
Ett av offren för attackerna den 11 september förra året var kampen för en mer rättvis världsordning. Berlinmurens fall väckte hoppet om en värld styrd av internationella samarbetsorganisationer inom ramen för en jämlik och rättvis rättsordning. De debatter och demonstrationer som överallt följt i spåren på de internationella finans- och handelsorganisationernas sammanträden har väckt allas medvetande om de globala maktfrågorna. I centrum för debatten har frågan huruvida de globala regelverken även i fortsättningen uteslutande ska tillvarata de mäktigaste globala aktörernas minoritetsintressen, eller om inte majoritetens röster och intressen bör få komma till tals i institutioner som gjorts såväl öppna som ansvariga inför de medborgare som drabbas av deras beslut och åtgärder.
Vi grundar vårt förslag till ett alternativt svar på terroristangreppen på detta hopp om en rättvis och demokratisk världsordning. Hittills har diskussionerna om en internationell rättsordning och globalt verksamma regulativa system inte ägnat särskilt stor uppmärksamhet åt frågor om hur man kan förebygga och utreda brott, utan nästan uteslutande koncentrerat sig på frågor som varuhandel, finansiella investeringar och miljöskydd. Vi föreslår två premisser under vilka ett alternativt svar på terroristangreppen i september kunde, och fortfarande kan, formuleras. För det första bör händelserna beskrivas i termer av människor mot människor, snarare än i termer av antagonistiska stater. Flygplanskaparna var inte utsända av någon stat, utan medlemmar av en icke-statlig organisation, och deras offer var enskilda individer från åtminstone sjuttio olika nationer. Därmed, för det andra, bör händelsen karaktäriseras som en kriminell handling, inte som en krigshandling, och den relevanta motåtgärden är följaktligen brottsutredning och åtal under lag, tillsammans med lagreglerade åtgärder för att förebygga och avskräcka från liknande framtida brott. 

Demokratiska stater brukar inte, och borde aldrig, bemöta terroristangrepp utförda inom deras egna gränser med militära medel. Spanien ifråga om ETA, Italien när det gäller Röda brigaderna och USA efter bomben i Oklahoma City valde samtliga en polisiär och juridisk lösning på terrorgruppernas hot. Att gå utanför lagens ramar, som Spanien under en tid valde att göra genom att ge enskilda statstjänstemän befogenhet att använda utomlagliga metoder i försöken att bekämpa terrorismen, tycks erfarenhetsmässigt snarare ha kontraproduktiv effekt och öka risken för nya terrorangrepp. 

Världssamfundet borde enligt vår uppfattning besvara internationellt verksamma terroristorganisationers angrepp på samma sätt och under samma slags lagstiftning som de demokratiska staterna har valt att komma till rätta med den nationella terrorismen. Ett svar på transnationella terroristnätverks angrepp och hot om angrepp som grundar sig på en global rättsordning behöver inte vara vare sig mindre effektivt mot terroristerna än en stor och mäktig stats militära angrepp på en annan stat. Tvärtom skulle en genuint global polisiär och rättsuppehållande styrka mer effektivt fullgöra uppgiften att såväl identifiera och gripa skyldiga som förebygga framtida attacker, samtidigt som långt färre människor skulle komma till skada och långt mindre materiella skador krävas än i kriget mot Afghanistan. 

En fredligare och mer rättvis värld kräver att grundläggande förändringar inom de politiska, ekonomiska och sociala institutionerna så småningom kommer till stånd. Samtidigt måste vi börja någonstans, så i det följande ska vi formulera fem principer vilka vi anser kan lägga grunden för ett internationellt politiskt svar på de omedelbara hoten och problemen, samtidigt som de främjar de mer långsiktiga transformativa målen.

(1) Stärk de internationella institutionerna.
En politik som bemöter terrorism och hot om terrorism inom ramen för en internationell rättsordning bör använda sig av internationella organisationer och av juridiska instrument. Förenta Nationerna anmäler sig omedelbart som den viktigaste kraften här. Även om organisationen har allvarliga brister vilka måste åtgärdas är FN den enda transnationella organisation vi har med representanter för i stor sett alla världens folk. FN:s olika institutioner, konventioner och program täcker dessutom de flesta av de mest omedelbara problemen i vår värld.
I dag är FN en omöjlig organisation. Å ena sidan har den fått i uppdrag att återställa fred, bygga upp regeringar och nödvändig infrastruktur, bistå flyktingar, genomföra hälsovårdsprogram och en mängd andra uppgifter i dussintals regioner i världen samtidigt. Å andra sidan förnekar medlemsstater FN regelmässigt tillgång till de verktyg organisationen skulle behöva för att utföra sina uppdrag, inta bara genom att undanhålla ekonomiska medel, utan också genom att begränsa dess befogenheter. När FN:s ansträngningar inte räcker till för att lösa problemen, vilket alltför ofta blir följden, är världens politiska ledare snabba att beskylla organisationen för att vara såväl inkompetent som trög. USA och andra världsmakter kan inte fortsätta lasta över konsekvenserna av sina krig och ekonomiska beslut på FN samtidigt som de väcker medborgarnas misstro mot organisationen. 

FN:s säkerhetsråds organisation, med sina fem permanenta medlemmar, en kvarleva från det världsläge som rådde 1945, för snart sextio år sedan, behöver en genomgripande översyn. Men detta säkerhetsråd antog trots allt två resolutioner efter attackerna den 11 september - resolution 1368 (12 september) och resolution 1373 (28 september) vilka uppmanar samtliga medlemsstater att samarbeta i syfte att förebygga och utreda terrorism och annan transnationell kriminell aktivitet. Om regeringsföreträdare gör gemensam sak med sociala rörelser skulle de kunna pressa USA att ingå i en mer genuint multilateral koalition i kampen mot transnationella kriminella nätverk, en koalition som skulle ge mer utrymme för de mindre utvecklade staterna i världen att delta i beslutsfattandet och utformningen av politiken.

(2) Öka det internationella samarbetet mellan polis och underrättelsetjänster.
Av allt att döma är USA:s kongress ointresserad av frågan hur två av världens mest sofistikerade polismakter respektive säkerhetstjänster, FBI och CIA, kunde förbli okunniga om planeringen av terroristangrepp av så enorma proportioner som de som genomfördes den 11 september. En möjlig förklaring är de två organisationernas något enögda koncentration på vad stater gör. Parallellt med att kapital, arbete, teknologi och kultur flyter allt friare över världens gränser blir också kriminaliteten allt mer gränslös och transnationell - men såväl polis som säkerhetstjänster har hamnat hopplöst på efterkälken. Underrättelsetjänster är fortfarande något som stater använder sig av för att skaffa information om andra stater. Trogna den traditionella spionkulturen engagerar de sig i hemliga underrättelseoperationer mot varandra, i ömsesidig misstro. Samtidigt organiserar sig de nationella polisorganisationerna sig enligt egna, unika system och strukturer, vilket gör varje försök till samarbete och kommunikation över gränserna trögt och svårbemästrat. Här borde septemberattackerna vara en väckarklocka, en påminnelse om nödvändigheten av att polis och underrättelsetjänster omorganiseras i syfte att underlätta det internationella samarbetet till skydd för medborgare snarare än för stater. 

Vi har redan internationella institutioner att bygga vidare på. Interpol, den internationella polisorganisationen, med sina 179 medlemsländer har bekämpat terrorism, narkotikahandel, ekonomiska brott, databrott, organiserad brottslighet och sexslavhandel i decennier. Även om dess budget är minimal i relation till uppdraget har organisationen lagt upp en väldig databas över dömda och misstänkta terrorister och kriminella. Den har dessutom register över falska passhandlingar och stulna kreditkort som är tillgänglig för poliser i vilket land som helst. En resurs som de nationella polisorganisationerna trots det utnyttjar högst oregelbundet.

Under sitt Millenniemöte i november 2000 antog FN:s generalförsamling en konvention mot organiserad brottslighet som 140 länder, däribland USA, har undertecknat. De undertecknande staterna förbinder sig att stärka sin nationella lagstiftning mot organiserad brottslighet och lovar att bygga upp system som underlättar internationellt utbyte och samarbete när det gäller juridisk expertis, brottsutredningar och utlämning av misstänkta brottslingar. Konventionen uppmanar dessutom de rikare nationerna att aktivt bistå de mindre utvecklade i arbetet med att bygga upp effektiva system för att bekämpa den organiserade brottsligheten. Även om konventionen för dagen är föga mer än en hög papper, som så många andra av FN:s avtal och konventioner, kan politiska ledare och sociala rörelser använda den för att ställa krav på institutioner och resurser som förmår förvandla de vackra principerna till praktisk handling. 

Tillsammans med andra stater kan USA verka, såväl nationellt som internationellt, för att förbättra det internationella polissamarbetet och för att skapa nya och förstärka redan befintliga globalt verksamma rättsuppehållande organisationer. Det skulle bland annat kräva att murarna mellan en nationellt orienterad polis och en internationellt orienterad säkerhetstjänst rivs. Dagens utveckling i USA och många andra västerländska länder går faktiskt mot en sådan uppluckring av gränserna, men i en kontraproduktiv riktning. Genom att låta FBI och CIA samarbeta inom USA:s gränser öppnar regeringen för en mer repressiv stat inåt, samtidigt som den blir än mer defensiv och misstänksam utåt. Ett förstärkt internationellt polisiärt samarbete måste kombineras med åtgärder för ökad insyn och reella möjligheter att ställa ansvariga personer till svars, så att medborgarna skyddas från rättsövergrepp.

(3) Effektivisera regleringen av kapitalrörelser.
Ett av de effektivaste sätten att komma åt terroristnätverk, och organiserad brottslighet i stort, är att begränsa deras tillgång till pengar. Trots att det varit väl känt under många år att Usama bin Ladin har planerat och finansierat terroristoperationer runt om i världen har ingen velat hindra al-Qaida från att fritt flytta och överföra de nödvändiga ekonomiska medlen. Varför har ingen, fram till idag, försökt angripa deras finansiella resurser och strukturer? Vi tror att en del av svaret står att finna i det faktum att näringslivets högsta företrädare motsätter sig varje form av kontroll och reglering av det internationella finansiella kapitalet. Företagen flyttar regelmässigt pengar över världen i syfte att undkomma skatt.
En effektiv kontroll och reglering av kapitalrörelserna ökar möjligheterna att strypa flödet av ekonomiska resurser till kriminella nätverk. Ett krig mot kapitalets fria flöden producerar inga civila dödsoffer, flyktingströmmar och miljökatastrofer. USA har under senare år ökat sin kapacitet att kontrollera och reglera kapitalrörelser över världen. Men för att faktiskt kunna göra det är till och med världens mäktigaste militära makt beroende av ett intimt samarbete med andra regimer, inte minst med regimer som djupt ogillar den utrikespolitik USA bedriver. Om man själv, eller ens allierade, är utsatt för militära hot eller fientliga underrättelseoperationer tar det rimligen emot för ett land att samarbeta med den regim som hotar och spionerar.
(4) Använd de internationella domstolarna.
USA uppfattade terroristattacken som en mellanstatlig konflikt bara så länge det passade deras syften. Genom att vägra behandla de personer som togs till fånga i Afghanistan som krigsfångar avvisar de den mellanstatliga konfliktens regelverk. Bushadministrationen hävdar att de tillfångatagna personerna är illegala soldater som inte omfattas av Genèvekonventionens bestämmelser. Dessutom har den förklarat att de principer som reglerar det nationella rättegångsförfarandet inte kommer att tillämpas när det gäller de icke-amerikaner som grips i USA eller någon annanstans. Därmed har USA:s regering inför hela världen förklarat att den kommer förneka varje utländsk medborgare den påstår har en koppling till terrorism varje form av laglig rätt och beskydd. Den här hållningen är så extrem att den mött motstånd såväl inom Bushadministrationen självt som inom dess mest lojala allierade, den brittiska regeringen. Som svar på kritiken har administrationen i viss mån reviderat sin hållning, men inte förändrat den konkreta behandlingen av fångarna.
Vicepresident Dick Cheney förklarade att "terrorister förtjänar inte det skydd och den rättssäkerhet som en amerikansk medborgare skulle ha rätt till i en normal rättegång" (International Herald Tribune 16/11 -01). Uttalandet visar med all önskvärd tydlighet Cheneys förakt för en av de mest grundläggande principerna i en rättsstat: att det är domstolens sak och ingen annans att avgöra vem som ska och vem som inte ska betraktas som skyldig till en kriminell handling. 

Om vi ser septemberattackerna som ett brott mot mänskligheten snarare än mot bara USA vore en internationell domstol av samma modell som de som instiftats för ex-Jugoslavien och Rwanda, med domare från såväl västerländska som islamiska länder, den rimligaste lösningen. Den skulle dessutom ha fördelen att den inte formulerar konflikten som en konflikt mellan USA och islam, utan som en konflikt mellan hela det internationella samhället å ena sidan och en liten grupp kriminella å den andra. I längden bör dessa ad hoc-domstolar lämna över till en permanent internationell domstol, för vilken grunderna lagts redan genom en överenskommelse i Rom i juli 1998 (under motstånd från bland annat USA), vilken fler och fler länder ansluter sig till. 

Flera invändningar har riktats mot att använda internationella domstolar för att åtala människor misstänkta för att ha utfört eller materiellt ha bidragit till terrorism. Det tar för lång tid, det är för dyrt och det skulle bara ge terroristerna ett forum de skulle använda till att sprida sina idéer. Inget av argumenten övertygar. Ett åtal i en internationell domstol behöver inte ta längre tid än i en nationell - den snabba takt USA efterfrågar tycks bara kunna upprätthållas på bekostnad av de åtalades rättssäkerhet. Det ekonomiska bidraget till en internationell domstol behöver inte heller vara mycket större än kostnaden för en nationell rättegång, förutsatt att båda är korrekt genomförda och rättvisa. Slutligen ger varje offentlig rättegång, på vilken nivå den än genomförs, den åtalade möjlighet att formulera sin syn på det påstådda brottet. Det är precis i syfte att ge de anklagade denna möjlighet vi har ett rättegångssystem. Av samma skäl, naturligtvis, kommer de militärdomstolar som Bushadministrationen vill upprätta inte vara öppna för offentlig insyn.

(5) Minska de globala ojämlikheterna.
Efter den 11 september hävdade många debattörer att varje försök att förstå vad som rimligen kan förmå människor att skapa eller ansluta sig till terroristgrupper som al-Qaida måste ta hänsyn till de enorma rikedoms- och välfärdsklyftorna mellan regioner och länder som EU, USA och Japan å ena sidan, och Mellanöstern och Sydasien å den andra. Vi ansluter oss till dem som svarat att de förvisso upprörande strukturella orättvisorna i världen varken berättigar eller kan vara ett försvar för kriminella dåd. De fungerar inte ens som förklaring: Det finns gott om fattiga områden i världen som inte tycks fostra människor som är beredda att ansluta sig till internationella terroristnätverk.
Men det är sant att en stor del av världens befolkning lever i extrem fattigdom. Vi tror, tillsammans med många andra människor i såväl den mindre som i den mer utvecklade delen av världen, att ojämlikheterna består åtminstone delvis som ett resultat av den rika världens politiska åtgärder, av företagsbeslut fattade i dessa länder, och av internationella organisationer i vilka den rika världen har en oproportionerligt stor makt. Till och med de som ställer sig skeptiska till detta påstående borde, hur som helst, fördöma USA:s, Europas och Japans uppenbara ovilja att dela med sig av det kapital, den teknologi och de varor som behövs för att öka livskvaliteten för människor i de allra fattigaste länderna i världen. Det kan knappast råda något tvivel om att den likgiltighet som de människor som lever i ett uppenbart överflöd visar åtminstone väcker förbittring i en stor del av världen. 

Under en annan svår tid i vår historia, när nazisterna hade besegrats och delar av Europa låg i ruiner, insåg USA att dess egen säkerhet och välfärd hängde på att Europa förmådde ta sig upp på benen igen. För att underlätta återhämtningen avsatte USA enorma summor till Marshallplanen, vars huvudsyfte var att återställa infrastrukturen i det förödda Europa. Maken till utvecklingsprogram, i vare sig storlek eller beslutsamhet, har vi inte sett sedan dess. Men det faktum att det en gång har hänt borde hålla vårt hopp levande om att bara viljan fanns är det möjligt att lyfta fattiga länder ur armodet. I decennier har sociala rörelser och politiker i utvecklingsländerna krävt av den rika världen att de i stället för att exploatera naturresurser och arbetskraft börjar investera i infrastruktur och utbildning i de fattigare regionerna i världen. Hittills har de talat för döva öron. OECD-ländernas offentliga bistånd uppgick 1998 till 0,24 procent av deras sammanlagda BNP, och det privata biståndet är lika futtigt. När detta skrivs har 60 000 människor samlats i Porto Alegre i Brasilien till ett andra World Social Forum för att tillsammans organisera internationella kampanjer för ömsesidigt bistånd, utbildningssatsningar, påtryckningar och demonstrationer för en global ekonomisk rättvisa. 

Inte ens Bushadministrationen förmår längre stå kallsinnig inför kraven på en mer rättvis värld. De kunde inte utebli från den FN-finansierade konferensen om återuppbyggnaden av Afghanistan i januari 2002, efter att ha uteblivit från såväl Rasismkonferensen i augusti 2001 som Klimatkonferensen i december. Vid konferensen i januari lovade USA att sätta av 300 miljoner dollar under första året, och Japan och Europa 500 miljoner dollar var under de första två och ett halvt åren, för återuppbyggnaden av Afghanistan. Världsbanken har uppskattat behovet till allra minst 4,9 miljarder dollar under två och ett halvt år. Till och med nu, i den akuta kris Afghanistan har försatts i, förblir den rika världen obegripligt snål, och världens alla fattiga ser på. 

Världen kommer aldrig att kunna enas till en rättvis, effektiv och stabil gemenskap utan att en omfattande omfördelning av ekonomiska, teknologiska och organisatoriska resurser i syfte att minska den globala ojämlikheten i välfärd och livskvalitet kommer till stånd. För att möjliggöra en sådan omfördelning krävs nya och starkare internationella institutioner som på ett helt annat sätt än de existerande internationella finans- och biståndsorganisationerna, som till exempel Världsbanken, representerar samtliga av världens länder och folk. Utan en global motsvarighet till Marshallplanen kan inte ens det mest uppriktiga samarbete mot den internationella organiserade brottsligheten bli annat än defensivt och tillfälligt till sin karaktär. Utan rättvisa ingen fred.


Den afghanska gränsen

Study case: The British signed a document with the person of King Abdul Rahman Khan in 1893 referring to the borders between Afghanistan and British India. Studie fall: Den brittiska undertecknat ett dokument med den person som kung Abdul Rahman Khan i 1893 med hänvisning till gränsen mellan Afghanistan och brittiska Indien. The line devised by the British was worked by the British Colonial Officer Durand and thus became known as the Durand Line. Den linje som utarbetats av det brittiska utfördes av den brittiska koloniala Officer Durand och därmed blev känd som Durand Line. The document was to be ratified by the legislative body in Afghanistan. Dokumentet skulle ratificeras av den lagstiftande organ i Afghanistan. It never happened. Det har aldrig hänt. It was to remain in force for one hundred years. Det var att vara i kraft under hundra år. It has not been revived on the deadline, which was 1993 either. Det har inte återupplivas om deadline, som var 1993 heller. Pakistan and now especially its military government is trying disparately to pressure Taleban into what Pakistani interior minister Moinuddin Haider calls revival of the sanctification of the Durand Line. Pakistan och nu särskilt sin militära regeringen försöker disparately att trycket talibanerna i det pakistanska inrikesministeriet Moinuddin Haider samtal blåsa nytt liv i helgelse i Durand Line. Legally the Durand Line remains as an imaginary line dividing families on both sides. Rättsligt sett Durand Line kvar som en tänkt linje splittrar familjer på båda sidor. It has never been demarcated either, especially from Khyber Agency north to Chitral. Det har aldrig varit avgränsade heller, särskilt från Khyber Agency norr till Chitral. This artificial and imaginary line is increasingly becoming an area of conflict between Pakistan and Afghanistan even with Taleban regime that ironically has the political and military support of the government of Pakistan. Denna konstlade och tänkt linje i allt högre grad blir en konflikt mellan Pakistan och Afghanistan även med talibanerna regim som ironiskt nog har den politiska och militära stöd av regeringen i Pakistan. A recent visit by an armed convoy of Taleban officials to Mohmand Agency has touched many nerves in Pakistan and has left it in shock. En nyligen besök av en beväpnad konvoj av talibanerna tjänstemän att Mohmand byrån har berört många nerver i Pakistan och har kvar det i chock. Friday Times of Pakistan reported the incident. Fredag Times Pakistan rapporterade händelsen.
Pakistan seems to be possessed with its insistence on what its interior minister Moinuddin Haider has called the need for sanctification of the Durand Line. Pakistan verkar vara besatt med dess betoning av vad dess inrikesminister Moinuddin Haider har efterlyst behovet av helgande av Durand Line. This column has dealt with the historical perspective of the Durand Line in its earlier commentaries. I denna kolumn har behandlat det historiska perspektivet av Durand Line i sina tidigare kommentarer. (Refer to the commentary: Sanctity of the Unholy in this column's archives.) The same minister had traveled a few times into Afghanistan for talks with Taleban on the same issue. (Se kommentaren: okränkbarhet av Unholy i denna kolumn: s arkiv.) Samma minister hade rest några gånger till Afghanistan för samtal med talibanerna i samma fråga. He has been reported pressing hard for recognition of this “imaginary line” by Taleban. Han har rapporterats att trycka på hårt för ett erkännande av detta "imaginära linje" med talibanerna. Pakistani military government had even staged situations of conflict in the border areas in order to drive its point home for recognition of the border. Pakistanska militära regeringen hade även stegvisa konfliktsituationer i gränsområdena för att köra sin hem för erkännande av gränsen. Throughout, notwithstanding their relations with Pakistan, Taleban have resisted the pressure. Hela, trots sina förbindelser med Pakistan, talibanerna har motstått trycket. Moinuddin Haider returned home from Afghanistan without any commitment from Taleban on the issue and as a matter of fact on any issue of importance including his government's request from Taleban not to destroy the historical statues of Buddha in Bamiyan. Moinuddin Haider hem från Afghanistan utan engagemang från talibanerna i frågan och som en sakfråga om alla frågor av vikt inklusive hans regerings begäran från talibanerna att inte förstöra den historiska statyer av Buddha i Bamiyan.
No legislative body in Afghanistan ever ratified the Durand Line agreement, signed by the British with the person of King Abdul Rahman Khan in 1893, and therefore as far as its legality is concerned it remains as a defunct historical document showing colonial designs in the third world countries.   The Line was devised by the British to strengthen the status of Afghanistan as a buffer between the British India and the expanding Russian empire desirous of reaching the warm waters of the Indian Ocean and for that matter the rich colonial lands of the subcontinent of India. Nr lagstiftande organ i Afghanistan någonsin ratificerat Durand Line överenskommelse, undertecknad av den brittiska med den person som kung Abdul Rahman Khan 1893, och därför så långt som dess laglighet är det kvarstår som ett längre historiskt dokument som visar koloniala mönster i tredje världen länder. Line har utarbetats av det brittiska för att stärka statusen för Afghanistan som en buffert mellan det brittiska Indien och den expanderande ryska imperiet som önskar nå den varma vatten i Indiska oceanen och för den delen de rika koloniala landar på subkontinenten i Indien . But when the British left India in 1947 for good, it should have returned Afghan territory at least including the area up to the natural border, the River Indus to Afghanistan. Men när britterna lämnade Indien 1947 för gott, det borde ha återvänt afghanska territoriet minst inklusive området upp till den naturliga gränsen, floden Indus till Afghanistan. Instead, still dreaming of keeping its colonial interests alive in the subcontinent the British gave this territory to Pakistan, thus creating a double buffer zone between the expansionist Soviet Union and the Indian Ocean. I stället fortfarande drömmer om att hålla sina koloniala intressen i livet i subkontinenten den brittiska gav detta territorium till Pakistan, vilket har skapat en dubbel buffertzon mellan expansiv Sovjetunionen och Indiska oceanen. This deprived Afghanistan of direct access to the sea. Detta missgynnade Afghanistan direkt tillgång till havet. But this was not the only objective, the British-authored project of Durand Line wanted to achieve. Men det var inte det enda målet, det brittisk-projektet skrivits av Durand Line ville uppnå. It wanted to separate the Pashtoonland by an imaginary line. Det ville skilja Pashtoonland av en tänkt linje. It would divide not only the land, but would separate families, fathers from sons and brothers from brothers. Det skulle dela inte bara marken, men skulle separata familjer, fäder från söner och bröder från bröder.
However, last Friday, the Friday Times of Pakistan published a comprehensive report on an important incident that challenges the very existence of the notion of the Durand Line. Men i fredags, den fre Times Pakistan publicerat en omfattande rapport om en viktig händelse som utmaningar själva existensen av begreppet den Durand Line. It reported a visit by a high level group of 95 Taleban including their interior minister in a convoy of heavily armed vehicles to Mohmand Agency. Det rapporteras ett besök av en högnivågrupp med 95 talibanerna inklusive inrikesminister i en konvoj av tungt beväpnade fordon till Mohmand byrån. The report says the visit “has revived Afghanistan's claim on the area and left Islamabad shocked.” The report added TFT has learnt that the delegation, which was accorded a warm welcome by local chieftains and returned the same day whence it had come, visited a number of places in the agency, most notably the Khapakh area, some 20 kilometers west of Ghalanai. I rapporten sägs besöket "har återupplivat Afghanistan anspråk på området och lämnade Islamabad chockad." Rapporten läggs TFT har lärt sig att delegationen, som var som ett varmt välkomnande av lokala hövdingar och returnerar samma dag varifrån det hade kommit, besökte en Antalet platser i det organ, framför allt Khapakh område, cirka 20 kilometer väster om Ghalanai. It seems that the visit had prompted the local assistant political agent Mutahar Zeb, to send urgent reports to the Home and Tribal Affairs Department. Det verkar som om besöket ledde till lokala biträdande politisk agent Mutahar zeb, för att skicka brådskande rapporter till Hem och stamfrågor Department. But Pakistani authorities have downplayed the significance of the visit stating that the group was there to offer condolence to a bereaved family. Men pakistanska myndigheterna har bagatelliseras betydelsen av besöket om att gruppen var där för att erbjuda kondoleans till en sörjande familj. Manzoor Ahmed, additional secretary in the Department is reported to have said that the practice is normal since Mohmands live on both sides of the Durand Line and share their grief and happiness. Manzoor Ahmed, ytterligare sekreterare på Institutionen rapporteras ha sagt att praxis är normalt eftersom Mohmands bor på båda sidor av Durand Line och dela deras sorg och lycka.
But this is exactly the point any political observer would make. Men detta är exakt den punkt någon politisk observatör skulle göra. If a tribe is so cohesively entwined, how could any imaginary line divide it? Om en stam är så sammanhållet entwined, hur kunde någon tänkt linje dela upp det? But the Friday Times report also deals with other aspects of the visit. Men fredag Times rapport behandlar också andra aspekter av besöket. It says: “However, he (Ahmed) could not explain why it was important for the Taleban interior minister to come to Mohmand Agency all the way from Kabul. Det står: "Men han (Ahmed) kunde inte förklara varför det var viktigt för talibanerna inrikesministeriet för att komma till Mohmand byrån hela vägen från Kabul. According to one malik (chieftain) of the Khoizai tribe, the Taliban expressed anger at the Mohmand sub-tribes' urge to get Pakistani identity cards. Enligt ett Malik (hövding) av Khoizai stam, talibanerna uttryckt ilska på Mohmand sub-stammar "ber att få pakistanska identitetskort. "This is our land. We will give you the (identity) cards," the malik quoted one Taliban delegation member as saying at a tea party, attended among other chieftains by Malik Fazal Manan, a former member of Pakistan's national assembly. "Det är vår landa. Vi kommer att ge dig (ID-kort)," den Malik citerade en talibanerna delegation medlem som säger på ett te part, deltog bland andra hövdingar av Malik Fazal Manan, tidigare medlem i Pakistans nationalförsamling. During one of the ceremonies, the delegation also hoisted the Taliban flag at Khapakh.” It is worth mentioning that the visit had scared the Pakistani government so much so that it went ahead and arrested two tribal chieftains namely Malik Abid and Malik Naseem for interrogation and released them after 72 hours. Under en av de högtider, delegationen också hissade talibanerna flaggan på Khapakh. "Det är värt att nämna att besöket var rädd den pakistanska regeringen så mycket att det gick framåt och grep två Tribal hövdingar nämligen Malik Abid och Malik NASEEM för förhör och publicerat dem efter 72 timmar. The report further states: “Kabul has refused to renew the Durand Line treaty since 1993 when it expired, " says an Afghanistan expert. One of the reasons Pakistan faced problems with the Kabul rulers right from its inception was Kabul's claim over the North West frontier Province." I rapporten anges att "Kabul har vägrat att förnya Durand Line-fördraget sedan 1993 när det löpte ut, säger en Afghanistan expert. En av orsakerna till Pakistan hade problem med Kabul härskare redan från starten var Kabul påstående över nordvästra gräns Provinsen. " Kabul never accepted that line or the fact that the NWFP is part of Pakistan. Kabul aldrig accepterat den linjen eller det faktum att NWFP är en del av Pakistan. This was one of the main policy planks used by Sardar Daoud's government when it tried to foment trouble by Pukhtoon nationalists in the NWFP on the issue of greater Pukhtoonistan," says this expert.” Detta var en av de viktigaste politiska plankor som används av Sardar Daoud regering när den försökte underblåsa problem med Pukhtoon nationalister i NWFP i frågan om större Pukhtoonistan, säger denna expert. "
The Durand Line treaty worked by the British was singed in 1893 and was to stay in force for one hundred years. Den Durand Line fördraget arbetat med den brittiska var singed 1893 och kom att stanna i kraft för hundra år. Even if the treaty were ratified by a legal legislative body in Afghanistan its validity would have been expired in 1993 and there is no record of it ever having been revived. Även om fördraget ratificeras av en rättslig lagstiftande organ i Afghanistan dess giltighet skulle ha löpt ut år 1993 och det finns inga uppgifter om att det någonsin skulle ha gåtts igenom. Pakistan heavily invested in Taleban for many reasons one of which was what its interior minister calls the sanctification of the Durand Line.  However, it should be stated that matters such acceptance or rejection of international borders legally are the responsibility of legislative bodies within states and no executive officer can take over this right. Pakistan kraftigt satsat på talibanerna för många orsaker varav en var vad dess inrikesminister kallar helgande av Durand Line. Dock bör det anges att sådana frågor godkännande eller förkastande av internationella gränser juridiskt som har ansvaret för lagstiftande organ inom stater och inte verkställande tjänsteman kan ta över denna rätt. In this respect Taleban are justified in having not taken any decision, as they are not legally qualified to do so. I detta avseende talibanerna är motiverat att ha inte fattat något beslut, eftersom de inte är juridiskt utbildade att göra det. This extremely important and vital issue should be dealt with utmost care and true national representation. Denna ytterst viktiga och avgörande fråga bör behandlas med största försiktighet och vara sann nationell representation. Even this imaginary line remains unmarked from Khyber Agency up into Chitral. Även denna imaginära linje fortfarande omärkta från Khyber Agency upp i Chitral. It has been so for that past one hundred and four years. Det har varit så för att tidigare hundra och fyra år. It will remain so for hundreds of years to come. Det kommer så att förbli för hundratals år framöver.
This is a testimony to the fact that no artificial line, not even those devised by colonial powers, can and should separate masses of humanity that belong together. Detta är ett vittnesmål inför det faktum att inga konstgjorda linje, inte ens de som utformats av kolonialmakterna, kan och bör separata massor av mänskligheten som hör ihop. The only way Afghanistan can be a independed and peaceful country is if they can control their people, not just inside the political border of Afghanistan but also the Afghans (NWFP) on the other side of artificial line and control the "real border" Afghanu Border. Det enda sättet Afghanistan kan vara en independed och fredligt land är om de kan styra sitt folk, inte bara inom den politiska gränsen till Afghanistan utan också afghanerna (NWFP) på andra sidan av konstgjord linje och kontrollera "riktiga gränsen" Afghanu Border . A border that has existed for thousandths of years. En gräns som har funnits för tusendels år. 

هیچ نظری موجود نیست: