INCLUDEPICTU
R
MERGEFORMATINET
Rädsla inför framtiden
Våra första dagar i
Kabul tillbringar vi på en kvinnokonferens som tar plats i Cinema park, en gammal
biosalong tapetserad med indiska bioaffischer. Många av de kvinnliga
konferensdeltagarna har aldrig tidigare satt sin fot i en biograf. Nätverket
som anordnar konferensen startades under talibantiden av exilafghaner i
Frankrike och USA. Konferensens huvuduppgift är att komma överens om en
deklaration om kvinnors rättigheter. Den ska senare komma att läggas fram i
diskussionen om grundlagen under Loya Jirgan.
Regeringsrepresentanter
blandar sig med kvinnor från landsbygden och mindre städer. Vi riktar vår
uppmärksamhet mot deltagarna i biosalongens kalla mörker. Varje afghansk kvinna
har en smärtfylld historia att berätta. Många har svåra minnen av fattigdom,
prostitution, ofrivillig exil eller tvångsgifte.
Under de senaste åren
har både Amnesty och UNIFEM (FN:s kvinnoorganisation) kontinuerligt fortsatt
att framställa alarmerande rapporter om brott mot kvinnors rättigheter runt om
i Afghanistan. Flickskolor sätts i brand, kvinnor fängslas för sedlighetsbrott
och självmordsstatistiken toppas av unga kvinnor.
De flesta kvinnor vi
möter ger uttryck för en stor rädsla inför framtiden. De betraktar det som helt
uteslutet att röra sig fritt i det offentliga rummet.
– Vi vågar inte,
säger Latife som rest långt från Bamyan norr om Kabul i sällskap av manliga släktingar,
vem kan skydda oss på vägarna mot övergrepp?
De flesta nämner den
svåra fattigdomen som det största problemet och Latife instämmer.
– Under
talibantiden behövde vi i alla fall inte svälta. Idag är människor hungriga och
beredda att döda för något att äta.
Inför den nya
grundlagen har hon mycket vaga förhoppningar. Försiktigt kritiserar hon
månggifte, tvångsgifte och misshandel av kvinnor, men undrar sedan nyfiket:
"Är det verkligen sant att det finns lagar som kan förbjuda sådant?"
INCLUDEPICTURE
"http://www.kvinnonet.org/essays/jpg0067/03.jpg" \*
MERGEFORMATINET µ §
Gemensamt förslag
Under konferensen
diskuterar man kvinnors rätt till högre utbildning och bättre mödravård. Man
försöker definiera olika begrepp som medborgare och etnicitet. Vem är
medborgare och vad betyder det? Dessa frågeställningar skapar polemik bland
deltagarna och de underliggande etniska och religiösa konflikterna hotar att ta
över diskussionen om kvinnors rättigheter.
– Titta vad kriget
har gjort med oss, utbrister någon i mikrofonen som vandrar runt i lokalen. Vi
diskuterar mot varandra i stället för med varandra!
Som genom ett under
lyckas man genomföra det omöjliga. Hundratals afghanska kvinnor, många av dem
analfabeter, har röstat fram ett gemensamt förslag för nätverket att sända till
FN och det internationella samfundet inför förhandlingarna i Loya Jirgan.
Rungande applåder
ljuder i salongen. Stämningen är uppsluppen och förväntansfull. Utrymningen av
lokalen liknar ett upplopp.
En oformlig massa av
trötta, men skrattande kvinnor försöker ta sig ut ur biografen. Alla verkar på
något sätt stärkta av en ny erfarenhet och skyndar hem innan mörkret faller.
INCLUDEPICTURE
MERGEFORMATINET
"Vi är många"
För Najifa var
kvinnokonferensen en märkvärdig upplevelse.
– Nu förstår man
att vi är många, säger hon samtidigt som hon välkomnar oss in i det lilla rum
som fungerar som kontor. Möblemanget består av ett skrivbord och en sliten
kontorsstol.
– Så här långt har
vi kommit, säger hon ursäktande och bereder plats för oss i hörnet med två
stolar.
Organisationen heter
HPWO och när vi frågar vad det betyder plockar hon fram en pärm. Hon dammar av
den med sjalen och slår vant upp en tummad sida med organisationens
registreringsnummer. Najifa kan inte många ord på engelska, men bokstaverar
hjälpligt fram "Help to Poor Women’s Organisation. Vi fick inte välja namn
själva".
HPWO driver många slags
projekt med få medel. Här sker undervisning för barn och vuxna kvinnor.
– Många lärare
arbetar helt ideellt, förklarar Najifa. Det finns till och med de som betalar
alla utgifter själva för att kunna undervisa.
Här får man lära sig
att sy, väva och sälja vidare det man producerat.
– De flesta
kvinnor som kommer till oss är änkor eller är av andra anledningar
ensamförsörjare av sina familjer.
Det händer att kvinnor
söker hjälp på grund av misshandel i hemmet, men företeelsen är så normaliserad
att Najifa mest rycker på axlarna när vi frågar hur man bemöter en hjälpsökande
kvinna.
– Vi frågar väl
henne först vad hon tror att hon har gjort för att orsaka mannens ilska och om
det finns något sätt hon kan ändra sitt beteende för att undvika att provocera
honom., säger Najifa.
Något annat svar ligger
långt ifrån många afghanska kvinnors erfarenheter om vad kvinnors rättigheter
innebär. Inför framtiden är Najifa mycket bekymrad. Det sägs att det finns
pengar att söka från utländska bidragsgivare, men hon har varken erfarenheten
eller språket för att kunna formulera en ansökan.
– Men det är klart
att vi fortsätter kämpa, vi afghaner är uppfödda på hopp.
INCLUDEPICTURE
"http://www.kvinnonet.org/essays/jpg0067/05.jpg" \*
MERGEFORMATINET
Skrämts till tystnad
Vid dörröppningen
trängs ett drygt femtiotal kvinnor otåligt. De har kommit för att ta del av den
undervisning organisationen erbjuder vid två tillfällen per dag. I en påse
under armen bär Najifa sin burqa, som hon ledigt kastar på sig innan vi går ut
i det bleka solljuset på gårdens baksida för att ta adjö.
Det visar sig snart att
engagemanget för kvinnofrågor generellt präglas av mycket konservativa
värderingar. Allt ifrån radiokanaler och tidskrifter för kvinnor till
stödboenden och rådgivningscentra saknar ett grundläggande kvinnoperspektiv.
Det ligger nära till hands att fråga sig om situationen verkligen har
förändrats för kvinnor i praktiken under de senaste två åren.
Mina är utbildad
åklagare och en av de kvinnor som under det senaste året kunnat återvända till
sitt arbete på den statliga myndigheten.
– Man får inte
glömma att de små förändringarna man kan se sker i Kabul. På landsbygden kommer
ni att upptäcka något helt annat, konstaterar Mina.
Mina menar också att
det är vilseledande att använda burqan som avgörande signifikant för kvinnors
radikalitet eller frigörelse. Många kvinnor använder burqan som en sköld mot
yttervärlden, inte alls som en religiös symbol.
– Titta under
burqan, säger hon och pekar med en yvig handrörelse mot två kvinnor iklädda
burqor på gatan utanför, där hittar ni den sociala problematik som vi måste ta
itu med innan kvinnorna vågar ta av sig den! Där hittar ni de kvinnor som
skrämts till tystnad av konservativa värderingar, de kvinnor som tvingas
prostituera sig för sin överlevnad eller de änkor som tvingas tigga ihop till brödfödan
för att försörja sin familj.
Mina anser att det
borde vara myndigheternas skyldighet att se till att kvinnorna garanteras
trygghet i det offentliga rummet, men så länge människor svälter är ingen trygg
på Kabuls gator.
INCLUDEPICTURE
MERGEFORMATINET
Viktig
utländsk närvaro
Den tjugoåriga
juridikstuderande Sadjia representerar en ny generation av afghanska kvinnor
som griper efter alla möjligheter till förändring och också vågar tro på att en
förändring av Afghanistan är möjlig.
– Jag är
uppfostrad med moderna värderingar. Ingen har någonsin ifrågasatt mitt
studieval eller bestämt när jag ska komma hem på kvällarna.
Sadjia har glimten i
ögat, men är hundraprocent allvarlig när hon pratar om framtiden. "Jag
siktar högt", skrattar hon och rättar till sjalen som glidit ner och visar
hårfästet, "mot presidentposten".
– Den utländska
närvaron är enormt viktig, betonar Mina, men jag skulle önska att man från det
internationella samfundets sida var bättre på att fånga upp och stötta
aktörerna i kvinnorörelsen.
Både Mina och Sadjia
ger uttryck för det generella behovet av utbildning och kunskap. De
arbetstillfällen som erbjuds afghaner genom utländska projekt och NGO’s
(Afghanistans kvinnonätverk) är bara tomma former.
– Om
kvinnorörelsen ska få något reellt inflytande i samhället måste man också våga
satsa på kompetenshöjande insatser, metodutveckling och träning i
problemanalys. Vi måste få verktyg att identifiera de bakomliggande strukturerna
till det förtryck som i årtionden integrerats i de afghanska kvinnornas
medvetanden, säger Mina.
Mina är mer sansad i
sina framtidsvisioner än Sadjia. Afghanistans historia utgörs av ett pärlband
av motsättningar och med det goda minnet av de senaste tjugo åren av konflikter
vill hon inte ta ut någonting i förskott.
– Glöm inte att de
krafter som lemlästade kvinnor på öppna gator innan talibanregimen kom till
makten är högst verksamma i politiken idag.
Sadjia är väl medveten
om framtidens svårigheter. Ändå tillägger hon med envishet i rösten: "Än
kan vad som helst hända."
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر