صفحات

۱۳۹۱ اسفند ۱۱, جمعه

UTBILDNING

 
Two parallel educational systems function in Afghanistan. Traditional Islamic madrassa found in towns and villages teach children basic moral values and ritual knowledge through the study of the Holy Koran, the Hadith (Sayings of the Prophet Mohammad), and popular edited religious texts. Två parallella utbildningssystem funktion finns i Afghanistan. Traditionell islamisk madrassa finns i städer och byar lär barn grundläggande moraliska värderingar och rituell kunskap genom studier av den heliga Koranen, den Hadith (citat av profeten Mohammad), och populära redigerats religiösa texter. Higher level madrassa located in Herat, Kunduz, Ghazni, Kandahar and Kabul were known as important learning centers. Högre nivå madrassa beläget i Herat, Kunduz, Ghazni, Kandahar och Kabul var kända som viktiga lärande centers. Leading religious leaders also attended famous madrassa in India such as the renowned establishment located at Deoband. Ledande religiösa ledare deltog också berömda madrassa i Indien såsom den berömda anläggning som är belägen i Deoband.
The older generation was educated in madrassa or privately at home. Den äldre generationen har studerat i madrassa eller privat hemma. The modern educational system was introduced at the end of the nineteenth century by the government which used it as a means to convince traditionalists of the compatibility of Islam with modernization. Det moderna utbildningssystemet infördes i slutet av artonhundratalet av regeringen som använt det som ett sätt att övertyga traditionalisterna av huruvida islam och modernisering. This system was subsequently expanded with the continued assistance of France, Germany, Turkey, India, Britain, the United States and the Soviet Union. Detta system har senare utvidgats med fortsatt stöd av Frankrike, Tyskland, Turkiet, Indien, Storbritannien, USA och Sovjetunionen.
In 1935, education was declared universal, compulsory and free. 1935, utbildning förklarades allmän, obligatorisk och gratis. With its expansion, the secular system came to be regarded as the principle medium for creating a national ideology and emphasized productive skills while effectively limiting Islamic studies to ritual knowledge. Med sin expansion, det sekulära systemet kom att betraktas som ett viktigt medium för att skapa en nationell ideologi och betonade produktiva färdigheter samtidigt som effektivt begränsar islamiska studier till rituell kunskap. By the 1960s, technical education assumed critical importance because of the surge in development. Av 1960-talet, teknisk utbildning antas avgörande betydelse på grund av den kraftiga utvecklingen.
Beginning as early as the reign of Amir Abdur Rahman (1880-1901), considerable attention was paid to extending secular elementary schools, lycees and vocational schools to the rural areas. Början så tidigt som styre av Amir Abdur Rahman (1880-1901), stor vikt har lagts vid att utvidga sekulära grundskolor, lycées och yrkesskolor till landsbygden. Nevertheless, education remained primarily the prerogative of upper urban groups. Icke desto mindre, utbildning förblev i första hand förbehållet övre urbana grupper. By the 1960s as the expanding government apparatus required more bureaucrats, ninety percent of all school graduates were employed by government with the result that the educated tended to be seen by villagers as government officials. Graduates of madrassa sought careers as religious functionaries or judges. Av 1960-talet som den expanderande statsapparaten behövs fler byråkrater, Nittio procent av alla skolans utexaminerade var anställd av regeringen med resultatet att de utbildade tenderat att ses av bybor som statstjänstemän. Utexaminerade av madrassa sökt karriär som religiösa tjänstemän eller domare.
Since 1978, however, a steady decline has all but demolished the educational infrastructure. Sedan 1978 har dock en stadig nedgång har alla utom rivas utbildnings-infrastruktur. Afghanistan in 1996 had the highest illiteracy rate in Asia, for both men and women. Afghanistan 1996 hade det högsta antalet analfabeter i Asien, för både män och kvinnor.
Literacy (läs- och skrivkunnighet)
As with other sectors, statistics are difficult to confirm. Since 1978, particularly, validated nation-wide data have been impossible to obtain with the result that official figures on which much recently published data are based should be employed with great caution. I likhet med andra sektorer, statistik är svåra att bekräfta. Sedan 1978, i synnerhet, validerade rikstäckande data har varit omöjligt att få till följd att officiella siffror som mycket nyligen publicerade uppgifterna bygger bör användas med stor försiktighet.
Nevertheless, pre-war trends when the literacy rate was estimated at 11.4 percent ( 18.7 percent male; 2.8 female), persist and provide useful patterns reflected in the present. Then, as now, economic, regional and gender bias was very noticeable. Trots detta före kriget trender när läs-och skrivkunnighet var uppskattas till 11,4 procent (18,7 procent män, 2,8 hona), kvarstår och ger användbara mönster återspeglas i detta. Då, som nu, ekonomiska, regionala och könsfördomar var mycket märkbar. Urban-rural and regional disparities are still valid. In urban settings 25.9 percent (35.5 percent male; 14.8 percent female) of the population six years old and over were literate, but in rural areas literate accounted for only 8.8. Stad och landsbygd och de regionala skillnaderna är fortfarande giltiga. I städer 25,9 procent (35,5 procent män, 14,8 procent kvinnor) av befolkningen sex år och äldre var kompetenta, men på landsbygden kompetenta stod för endast 8,8. percent (15.7 percent male; 0.6 percent female, in some provinces 0.1 percent). Regionally, 32 percent of the students attending schools in 1978 lived in the Central region around Kabul, compared with only 3.8 percent living in the East Central mountains of Bamiyan and Ghor. Contrasting 1993 official figures giving an overall literacy rate of 29.8 percent (45.2 percent males; 13.5 percent females) assumes that expanded educational efforts during the intervening years were effective. procent (15,7 procent män, 0,6 procent kvinnlig, i vissa provinser 0,1 procent). regionerna, 32 procent av de studerande i skolor i 1978 bodde i de centrala delarna runt Kabul, jämfört med endast 3,8 procent bor i östra centrala bergen i Bamiyan och Ghor. Jämföra 1993 officiella siffrorna ger en övergripande läs-och skrivkunnighet på 29,8 procent (45,2 procent män, 13,5 procent kvinnor) förutsätter att utökade utbildningsinsatser under de mellanliggande åren var effektiva. In reality the bulk of the students represented in the enrollment figures remain functionally illiterate. I verkligheten den största delen av studenterna representerade i registreringsanvisningarna siffrorna fortfarande funktionella analfabeter.
Data as of 1997

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر