۱۳۹۱ اسفند ۱۱, جمعه

RELIGION

RELIGION
Islam is one of the few commonalities in Afghan society despite the existence of sectarian differences and variations in Quranic and legal interpretations. Islam är en av de få gemensamma drag när det afghanska samhället, trots förekomsten av sekteristiska och skillnader i Quranic och juridiska tolkningar. It faces no competition from other religions as only scattered minorities of Hindus and Sikhs, who came originally as traders from India, and Jews, lived in urban centers. Det slipper konkurrens från andra religioner som endast spridda minoriteter av hinduer och sikher, som kom ursprungligen som näringsidkare från Indien, och judar levde i städerna. By 1985 virtually all Jews had emigrated. Av 1985 i stort sett alla judar hade utvandrat.
In their war of liberation against the Soviet Union, resistance groups striving for a pan-Afghan constituency appealed to Afghans on the basis of their Muslim identity. I deras krig för frigörelse mot Sovjetunionen, motstånd grupper strävar efter en pan-afghanska valkrets vädjat till afghaner på grund av sin muslimska identitet. The term used for the resistance fighters, mujahidin, translates as "those waging jihad." Termen används för motståndskämpar, Mujahidin, kan översättas med "de utkämpar jihad." Jihad, meaning to strive or to struggle to follow God's will, both within oneself and in the defense of Islam, is an obligation incumbent on all Muslims. Jihad, vilket innebär att sträva efter eller kämpa för att följa Guds vilja, både inom sig och i försvaret av islam, är en skyldighet för alla muslimer.
Data as of 1997
Tidiga utvecklingen av islam
In AD 570 Mohammad ibn Abdullah was born into the family of a caravan merchant belonging to the Hashimite branch of the ruling Quraysh tribe that lived in the prosperous Arabian town of Mecca. In AD 610, at the age of forty, Mohammad began to receive the first of a series of revelations from God which were transmitted to him through the angel Gabriel over a period of 22 years. I AD 570 Mohammad ibn Abdullah föddes i familjen av en husvagn handelsfartyg som tillhör Hashimite grenen av det regerande Qureish stam som bodde i den blomstrande arabiska staden Mekka. I AD 610, vid en ålder av fyrtio, Mohammad började få första i en rad uppenbarelser från Gud och som överförts till honom genom ängeln Gabriel under en period av 22 år. These directives of moral principles are contained in the Quran (The Recitation), the sacred scripture of Islam. Dessa direktiv av moraliska principer finns i Quran (Den recitationen), den heliga Skrift av islam.
The Prophet Mohammad preached against socioeconomic inequities and denounced polytheism with its thriving pilgrimage business centered around the Kaaba shrine and numerous religious sites in the vicinity of Mecca. Profeten Mohammad predikade mot socio-ekonomiska orättvisor och kritiserat Polyteism med dess blomstrande pilgrimsfärd företag runt om i Kaaba skrin och ett stort antal religiösa platser i närheten av Mekka. His vigorous reform messages challenged the powerful ruling establishment, threatened their economic and political interests and eventually earned him their bitter enmity. Hans kraftfulla reformer meddelanden utmanat de mäktiga styrande upprättande, hotade deras ekonomiska och politiska intressen och så småningom ledde till att han sina bitter fiendskap.
Forced to leave Mecca in 622, he moved with a group of followers to the town of Yathrib, later called Medina. Tvingas lämna Mecka i 622, flyttade han med en grupp anhängare av staden Yathrib, senare kallade Medina. Here he established a Muslim community-state, consolidating both temporal and spiritual leadership in his person. Här etablerade han en muslimska samfundet-state, konsoliderar både tidsmässiga och andliga ledarskap i hans person. The migration to Medina is known as the hijra and the creation of a Muslim community ( ummah ) marks the beginning of the Islamic era. Migrationen till Medina kallas Hijra och skapandet av en muslimska samfundet (Ummah) markerar början av den islamiska eran. The Muslim calendar, based on a 354-day lunar year, begins in AD 622. Den muslimska kalendern grundar sig på en 354-dagars Lunar år, börjar i AD 622. From Medina, the Prophet Mohammad fought a series of successful battles and returned to Mecca in triumph in AD 630, shortly before his death in 632. Från Medina, profeten Mohammad slogs en rad framgångsrika strider och återvände till Mekka i triumf i AD 630, strax före sin död 632.
After the Prophet Mohammad's death, the leaders of the Muslim community chose as his successor or caliph , Abu Bakr, who was one of the Prophet's earliest followers as well as the father of Aisha, the youngest and most beautiful of the Prophet's wives. Efter profeten Muhammeds död, ledare för det muslimska samfundet valde som hans efterträdare eller kalifen, Abu Bakr, som var en av Profetens tidigaste efterföljare samt far till Aisha, den yngsta och vackraste av Profetens fruar. There were those, however, who favored Ali, the Prophet's cousin and husband of his daughter Fatima. Det fanns de dock som gynnade Ali, profetens kusin och make till hans dotter Fatima. These supporters of Ali were known as Shiat-u-Ali (Party of Ali), later to be called Shia. Dessa anhängare av Ali var känd som Shiat-u-Ali (partiets Ali), senare att kallas shiamuslimska. Ali eventually succeeded as the fourth caliph in AD 656, but this led to civil war in 661 during which Ali was assassinated. Ali till slut lyckades som den fjärde kalifen i AD 656, men detta ledde till inbördeskriget i 661 under vilken Ali mördades. Ali's son Husayn led a second rebellion in 680 during which he was killed at the Battle of Karbala which is commemorated by the Shia each year on the tenth of Muharram. Husayn's death marks the division of Islam into Sunni and Shia, ending the period in which the entire Islamic community recognized a single caliph. Alis son Husayn lett ett andra uppror i 680 då han dödades i slaget vid Karbala som har bevarats av den shiamuslimska varje år på den tionde av Muharram. Husayn död markerar uppdelningen av islam i sunnimuslimska och shiamuslimska, som avslutades den period då hela den islamiska samfundet erkände ett enda kalifen.
Data as of 1997
Sunnimuslimska och shiamuslimska islam
The historical divide of Islam into Sunni, or so-called orthodox Islam, and Shia, was caused more by political dispute over successors than doctrinal differences, although differences gradually assumed theological and metaphysical overtones. Den historiska dela av islam i sunnimuslimer, eller så kallade ortodoxa islam, och shiamuslimska, orsakades mer av politiska tvister efterträdare än läromässiga skillnader, även om skillnaderna gradvis antas teologiska och metafysiska övertoner. Despite the split, within centuries Islam reached far into Africa, eastward to the Indian subcontinent and southeast Asia, as well as northward into Central Asia. Trots den delade inom århundraden islam nått långt i Afrika, österut till den indiska subkontinenten och Sydostasien, samt norrut i Centralasien. This expansion was accomplished by traders and missionaries as much as by conquest. Denna expansion var genom handlare och missionärer så mycket som genom erövring.
Sunni constitute 85 percent of the world's Muslims; Shia about 15 percent. Sunni utgör 85 procent av världens muslimer; shiamuslimska cirka 15 procent. Each division has four major Shariah or schools of theological law. Varje sektion har fyra stora Sharia eller skolor av teologiska lag. The Sunni: Hanafi, dominant in the Arab Middle East, India, Pakistan and Afghanistan; Maleki, in north, central and west Africa and Egypt; Shafii, in east Africa, Indonesia and southeast Asia; Hanbali, in Saudi Arabia. Den sunnimuslimska: Hanafi, är dominerande i den arabiska Mellanöstern, Indien, Pakistan och Afghanistan, Maleki, i Nord-, Central-och Västafrika och Egypten; Shafii, i östra Afrika, Indonesien och Sydostasien, Hanbali, i Saudiarabien. The Shia: Ithna Ashariya or Imami, the state religion in Iran, dominant in Iraq and also found in Afghanistan; Nizari Ismaili, present throughout the Muslim world, including Afghanistan, led by the Aga Khan; Zaidiya, in Yemen; Mutazila, in Syria and Lebanon. Den shiamuslimska: Ithna Ashariya eller Imami, staten religion i Iran, dominerande i Irak och även i Afghanistan, Nizari Ismailiter, i hela den muslimska världen, däribland Afghanistan, som leds av Aga Khan, Zaidiya, i Jemen, Mutazila, i Syrien och Libanon.
Data as of 1997
Sufism
The growth of Sufism (from suf , Arabic for wool; possibly referring to woolen robes worn by early ascetics) was another important development in the history of Islam. Ökningen av Sufism (från SUF, arabiska för ull, eventuellt med hänvisning till ULL kläder som bärs av tidig Asketerna) var en annan viktig utveckling i historien om islam. The great Sufi orders or brotherhoods ( tariqa ) were first established in the twelfth century by scholars disillusioned in their search for Truth through the intellectual application of the austere practices advocated by the various schools of Islamic doctrine. Den stora Sufi order eller brotherhoods (tariqa) var först i den tolfte talet av forskare besvikna i sitt sökande efter sanningen genom den intellektuella tillämpningen av de stränga metoder som förespråkas av olika skolor av islamisk doktrin. A belief in the oneness of man with God is central to Sufism. En tro på den enighet man med Gud är centralt för sufism. Sufis seek to achieve a personal communion with God during mystic moments of union brought about by various methods, including meditation, recitation of sacred phrases, breathing exercises, dancing, hymn singing, music, and physical gyrations. Sufisterna sträva efter att nå en personlig gemenskap med Gud under mystiker stunder av unionen till följd av olika metoder, bland annat meditation, recitation av heliga fraser, andas övningar, dans, psalm sång, musik och fysiska gyrations.
Sufi religious life centers around a learned religious leader or spiritual guide referred to as shaykh (in Persian, pir ) whose mystical teachings guide students ( murids ) along the path ( tariqa ) that leads each to the ecstacy of his own moment of intimacy with God. Relationships between the master and disciple are very close. Many famous Sufi shaykh attracted large bodies of followers, and the sites of their brotherhoods became not only renowned spiritual institutions, but also popular social and cultural community centers providing medical, educational, and welfare services, including soup kitchens for the poor and hungry. Sufi religiösa liv centrerar runt en lärd religiös ledare eller andlig vägledning kallad Shaykh (på persiska, PIR) vars mystiska läror guide studenter (murids) på vägen (tariqa) som leder vardera till extas av hans egen stund av intimitet med Gud. Förhållandet mellan befälhavaren och lärjunge är mycket nära. Många berömda Sufi Shaykh rönt stora organ anhängare, och platserna för deras brotherhoods blev inte bara kända andliga institutioner, men också en populär social och kulturell gemenskap centra som tillhandahåller medicinsk-, utbildnings-och välfärdstjänster, Bland annat soppkök för de fattiga och hungriga. These centers oftentimes amassed considerable wealth from gifts from pilgrims and from endowments ( awaqf ; singular, waqf ), an important institution providing community social services. Dessa centra ofta iögonenfallande rikedom av gåvor från pilgrimer och från donationer (awaqf, singular, waqf), en viktig institution som ger gemenskapens sociala tjänster. With wealth they acquired social and political power. Med rikedom de förvärvade sociala och politiska makt. This building of a sense of an alternative community within Sufism threatened the status of established religious authorities ( ulama ), undermining their institutionalized perceptions of an universal, unified Islamic community ( ummah ) following the Shariah , the "straight path" of Islamic law. Denna byggnad av en känsla av en alternativ gemenskap inom Sufism hotade status av etablerade religiösa myndigheter (ulama), att deras institutionaliserade uppfattningar om en universell, enhetlig islamiska samfundet (Ummah) efter Sharia, den "raka vägen" av islamisk lag. The orthodox ulama initially declared Sufism heretical, but over time came to tolerate it as long as its adherents abided by Islamic laws. Den ortodoxa ulama inledningsvis förklarat Sufism kättersk, men med tiden kom att tolerera den så länge som dess anhängare följt islamiska lagar.
Sufi practices are found today among both Sunni and Shia communities, although it tends to be more widespread among Sunnis, perhaps because Shia attach great value to the intercession of saints and most Shia embrace mysticism and encourage emotional responses to God and to Shia martyrs, especially those connected with the tragedy of Karbala which is commemorated on Ashura, the 10th day of Moharram, when dramatic recitations, passion plays ( taziya ) and street processions, which include self-flagellation, take place. Sufi praxis finns i dag bland både sunnimuslimska och shiamuslimska samhällen, även om det tenderar att vara mer utbredd bland sunnimuslimer, kanske för att shiamuslimska sätter stort värde på förbön av helgon och mest shiamuslimska anamma mysticism och uppmuntra känslomässiga reaktioner till Gud och till shiamuslimska martyrer, i synnerhet dem i samband med tragedin i Karbala som har bevarats på Ashura, den 10 i Moharram, när dramatiska recitationer passion spelar (taziya) och gatan processioner, som omfattar egenföretagare GISSLANDE, äga rum.
Sufis describe their personal experiences in a vast variety of poetic expression. Sufisterna beskrivar sina personliga erfarenheter i en mängd olika poetiska uttrycker. The poetry of the Sufis is considered the best in the Persian language, and among the most notable of all poetic styles. Poesi sufisterna anses vara den bästa i persiska språket, och bland de mest anmärkningsvärda av alla poetiska stilar. Particularly honored are Sadi and Hafiz of Shiraz in Iran, and Baydil from the Persian-speaking Moghal court of Delhi. Universally acclaimed Afghan Sufi poets include Ansari (eleventh century) and Jami (fifteenth century) of Herat, Sanayi of Ghazni (twelfth century) , and Rumi of Balkh (thirteenth century), the founder of the order of whirling dervishes, whose Mathnawi is considered by many to be the greatest poem ever written in Persian. Särskilt hedrad är Sadi och Hafiz i Shiraz i Iran, och Baydil från den persiska delen Moghal domstol i Delhi. Allmänt hyllade afghanska Sufi poeter omfatta Ansari (elfte århundradet) och Jami (femtonde århundradet) i Herat, Sanayi av Ghazni (tolfte talet), Och Rumi i Balkh (talet), grundaren av storleksordningen virvlande dervishes, vars Mathnawi anses av många vara den största dikt någonsin skrivits på persiska.
 
Principerna i islam
Islam means surrender or submission to the will of God; one who submits is a MuslimThe basic creed or profession of faith, the shahadah , succinctly states: "There is no god but Allah (God), and Mohammad is His Prophet/Messenger." Islam betyder överlämnande eller underkastar sig Guds vilja, en som lämnar in är en MuslimThe grundläggande tro eller trosbekännelse, den shahadah, kortfattat anges följande: "Det finns ingen gud men Allah (Gud), och Mohammad är Hans profeten/Messenger." Mohammad is the "seal of the prophets"; his revelation is believed to complete for all time the series of revelations received by Jews and Christians. Mohammad är "sigill av profeter", hans uppenbarelse tror att slutföra för all framtid serien av avslöjanden emot av judar och kristna.
After the Prophet's death, his followers compiled those of his words regarded as coming directly and literally from God. Efter profetens död, hans anhängare sammanställs de av hans ord betraktas som kommer direkt och bokstavligen från Gud. This became the Quran, the holy scripture of Islam. Detta blev Quran, den heliga Skriften av islam. The precedent of the Prophet's personal deeds and behavior were set forth in the Sunna as a supplement extending the Quran. De prejudikat av profeten personliga handlingar och beteende var som anges i Sunna som ett komplement förlängning av Quran. Other sayings and teachings recalled by those who had known him during his lifetime are known as Hadith . Andra talesätt och lära i minnet av dem som hade känt honom under hans livstid är kända som Hadith. Together, the Quran, the Sunnah and the Hadith form a comprehensive guide to the spiritual, ethical, and social conduct of life. Tillsammans har de Quran, den Sunna och Hadith en heltäckande guide till det andliga, etiska och sociala beteenden i livet. Islamic jurisprudence, the Shariah , which is based on these sources, is a system of ethics regulating conduct. Islamisk rättspraxis, Sharia, som bygger på dessa källor, är ett system för etisk reglering av beteende.
Thus Islam is a legalistic religion with sets of God-given laws that are applied to all aspects of everyday life. Historically, Islam recognizes no distinction between religious and temporal spheres of life for all human behavior is expected to comply with God's will. Alltså Islam är en formalistisk religion med uppsättningar av Gud given lagar som gäller alla aspekter av vardagslivet. Historiskt sett Islam erkänner ingen åtskillnad mellan religiösa och tidsmässiga områden i livet för alla människors beteende förväntas att följa Guds vilja. It draws no distinction between the religious and the secular nor differentiates between religious and secular law. Det görs ingen åtskillnad mellan religiösa och sekulära eller åtskillnad mellan religiösa och sekulära lagstiftning. Therefore there is no concept of the separation of church and state. Därför finns det inget begrepp om åtskillnad mellan kyrka och stat.
The Shariah , along with commentaries ( tafsir ) on the Quran and Hadith, developed primarily through the accretion of precedent and interpretations by various learned judges and scholars ( ulama ) attempting to divine the will of Allah through juristic analogical reasoning ( qiyas ) and consensus ( ijma ). Den Sharia, tillsammans med kommentarer (tafsir) om Quran och Hadith, som utvecklats främst genom tillskott av prejudikat och tolkningar av olika lärt domare och akademiker (ulama) försöker gudomlig vilja Allah genom juridisk analoga resonemang (qiyas) och konsensus (ijma). By the tenth and eleventh centuries, these legal opinions had hardened into rigid authoritative doctrine, and the right to exercise independent reasoned interpretation ( ijtihad ) was effectively denied. Genom de tionde och elfte århundradena, dessa juridiska yttranden hade härdat i styv auktoritativ doktrin, och rätten att utöva oberoende motiverad tolkning (ijtihad) var ett effektivt sätt förnekas. This severely limited flexibility in Sunni Islamic law. In contrast, Shia Islam tended not to curb the use of ijtihad to such an extent. Detta starka begränsad flexibilitet i sunnimuslimska islamiska lagar. Däremot shiamuslimska islam tenderar inte till att begränsa användningen av ijtihad i sådan utsträckning.
Sunni communities have no clerical hierarchy: each individual stands in a personal relationship to God needing no intermediary. Any adult versed in the form of prayer is entitled to lead prayers. Sunnimuslimska samfund har inget skrivfel hierarki: varje enskild står i ett personligt förhållande till Gud behöver inga mellanhänder. Alla vuxna bevandrade i form av bön har rätt att leda böner. Men who lead prayers, preach sermons, and interpret the law do so by virtue of their superior knowledge and scholarship rather than because of any special powers or prerogatives conferred by ordination. Män som leder böner, predika predikningar, och tolka lagen göra detta på grund av sin överlägsna kunskap och stipendium snarare än på grund av några särskilda befogenheter eller rättigheter som följer av samordning. Among the Shia, on the other hand, a highly structured hierarchy of divinely inspired religio-political leaders exists. Bland de shiamuslimska, å andra sidan, en mycket strukturerad hierarki av gudomligt inspirerade religio-politiska ledare finns. The Imam who must be directly descended from the Prophet Mohammad and Ali is invested as the final authoritative interpreter of God's will as formulated by Islamic law. Den imam som måste vara direkt härstamma från profeten Mohammad och Ali är investerat i den slutliga auktoritativ tolkning av Guds vilja så som det utformats av islamisk lag.
Every individual is responsible for carrying out the duties and rituals commonly referred to as the Five Pillars of Islam. These include the recitation of the creed ( shahadah ), daily prayer ( salat , namaz in Afghanistan), almsgiving ( zakat ), fasting ( sawm , ruzah in Afghanistan), and pilgrimage ( hajj ). Varje individ är ansvarig för de skyldigheter och ritualer som vanligtvis kallas de fem pelarna i islam. Dessa innefattar deklamation av creed (shahadah), daglig bön (Salat, namaz i Afghanistan), ALLMOSEUTDELNING (zakat), fasta (sawm, Ruzah i Afghanistan), och pilgrimsfärd (Hajj).
The muezzin intones the call to prayer to the entire community five times a day, at day-break, midday, mid-afternoon, sunset and nightfall. Den böneutropare intones uppmaningen till bön på hela samfundet är fem gånger om dagen, i gryning, middag, i mitten av eftermiddag, solnedgång och kvällen, Ritual ablutions of purification proceed prayers. Rituell tvagning av rening vidare böner. Prescribed body movements, including genuflections and prostrations, accompany the prayers, which the worshiper recites while facing toward Mecca, the holy center of Islam where the Kaaba has remained sacred since the polytheistic idols were destroyed following the conquest of Mecca in AD 630. Föreskriven organet rörelser, inklusive genuflections och prostrationer, följa med böner, som worshiper reciterar samtidigt som mot Mekka, den heliga mitten av islam där Kaaba har varit helig sedan polytheistic avgudar förstördes efter erövringen av Mekka i AD 630. Prayers may be performed wherever a person may be at the required time, but congregational prayers in the central mosque on Friday are usual. Friday noon prayers provide the occasion for weekly sermons by religious leaders. Böner kan utföras oavsett var en person kan vara på den tid det tar, men congregational böner i den centrala moskén på fredag är vanligt. Fredag böner ge tillfälle för varje vecka predikningar av religiösa ledare. In numbers of Muslim societies, women may also worship at mosques where they are provided segregated areas, although most prefer to pray at home. I många muslimska samhällen, kvinnor kan också gudstjänst i moskéer där de tillhandahålls segregerade områden, men de flesta föredrar att be hemma.
Daily prayers consist of specified prayers, including the opening verse and other passages from the Quran. Dagliga böner bestå av anges böner, inklusive den inledande vers och andra passager från Quran. At the end, the shahadah is recited. I slutet, de shahadah är reciterade. Prayers seeking aid or guidance in personal difficulties must be offered separately. Böner som söker stöd eller råd i personliga svårigheter som måste köpas separat.
Zakat or almsgiving fulfills the individual's obligation towards his shared responsibility for the welfare of the community. Zakat eller ALLMOSEUTDELNING uppfyller individens gentemot sin del av ansvaret för välfärden i samhället. Alms may be given individually; in some cases zakat is collected for distribution by governments. Allmosor kan ges individuellt, i vissa fall zakat samlas in för distributionen genom regeringarna.
The ninth month of the Muslim calendar is Ramadan (in Arabic) a period of obligatory fasting that commemorates the Prophet Mohammad's receipt of God's revelation, the Quran. Den nionde månaden i den muslimska kalendern är Ramadan (på arabiska) en period av obligatorisk fasta som sitter där profeten Muhammeds mottagande av Guds uppenbarelse, den Quran. Fasting is an act of self-discipline that leads to piety and expresses submission and commitment to God. Fasting är en handling av själv-disciplin som leder till fromhet och ger uttryck inlämnande och engagemang för Gud. By underscoring the equality of all Muslims, fasting strengthens a sense of community. Genom betonar jämlikhet för alla muslimer, fasta förstärker en känsla av gemenskap. During Ramadan, all but the sick, weak, pregnant or nursing women, soldiers on duty, travelers on necessary journeys, and young children are enjoined from eating, drinking, sexual activity, or smoking from sunrise to sunset. Under Ramadan, alla utom de sjuka, svaga, gravida eller ammande kvinnor, soldater i tjänst, resenärer på nödvändiga resor, och yngre barn är förbjuden från att äta, dricka, sexuell aktivitet, eller rökning från soluppgång till solnedgång. Official work hours often are shortened during this period. Officiella arbetstider ofta förkortas under denna period.
Because the lunar calendar is eleven days shorter than the solar calendar, Ramadan revolves through the seasons over the years. Eftersom månkalendern är elva dagar kortare än solkalendern, Ramadan kretsar genom årstiderna under årens lopp. When Ramadan falls in the summertime, a fast imposes considerable hardship on those who must do physical work. När Ramadan infaller på sommaren, en snabb medför ett stort lidande för dem som måste göra fysiskt arbete. Id al Fitr, a three-day feast and holiday, ends the month of Ramadan and is the occasion for new clothes and much visiting between family members. Id al-Fitr, en tre-dagars fest och semester, avslutar månad Ramadan och är ett tillfälle för nya kläder och mycket besökande mellan familjemedlemmar.
Ramadan is followed by the beginning of the hajj pilgrimage season during the twelfth month of the lunar calendar. At least once in their lifetime both men and women should, if economically able, make the hajj to the holy city of Mecca where special rites are focused on the Kaaba and nearby sites associated with the Prophet Ibrahim (Abraham) and his son Ismail. Pilgrims, dressed in two white, seamless pieces of cloth ( ihram ), perform various traditional rites expressing unity and harmony with the worldwide Muslim community ( ummah ) by affirming obedience to God and their intent to lead a righteous life following the path directed by God. Returning pilgrims are entitled to use the honorific "hajji" and enjoy a respected status in their communities. Ramadan följs i början av Hajj pilgrimsfärd säsong under den tolfte månaden i månkalendern. Minst en gång under sin livstid både män och kvinnor bör, om ekonomisk möjlighet att göra Hajj till den heliga staden Mecka där särskilda ceremonier är inriktade på Kaaba och näraliggande områden i samband med profeten Ibrahim (Abraham) och hans son Ismail. pilgrimer, klädda i två vita, sömlösa bitar av tyg (ihram), utföra olika traditionella riter uttrycka enighet och harmoni med den globala muslimska samfundet (Ummah) genom att bekräfta lydnad till Gud och sin avsikt att leva ett rättfärdigt liv efter den väg regisserats av Gud. Återkommande pilgrimer har rätt att använda honorific "hajji" och njuta av en respekterad status i sina samhällen. Id al Adha, the feast of sacrifice, marks the end of the hajj month. Id al Adha, högtiden av offer, markerar slutet på Hajj månad. The sacrificial meat is often shared with neighbors and the needy. Offerlagarna kött är ofta delas med grannar och behövande.
The permanent struggle for the triumph of God's word on earth, jihad , represents an additional duty. De ständiga kamperna för triumf för Guds ord på jorden, jihad, utgör ytterligare en plikt. This concept is often taken to mean holy war, but in its basic sense it encompasses the efforts made by individuals to live a virtuous life overcoming all forms of evil so as to follow Islam. Detta begrepp är ofta uppfattas som heligt krig, men i sin grundläggande mening att det omfattar de ansträngningar som gjorts av individer att leva ett dygdigt liv övervinna alla former av det onda för att följa islam.
Aside from specific duties, Islam imposes a code of ethical conduct encouraging generosity, fairness, honesty, tolerance, respect and service for the benefit of the common welfare of the ummah . Bortsett från särskilda uppdrag, islam inför en kod av etiska regler uppmuntra generositet, rättvisa, ärlighet, tolerans, respekt och service till förmån för den gemensamma välfärden i Ummah. It forbids the shedding of human blood, thieving and lying. Det förbjuder spridande av blod, TJUVNAD och ljuga. It also gives explicit guidance on proper family relations and forbids adultery, gambling, usury, and the consumption of carrion, blood, pork, and alcohol. Det ger också tydliga riktlinjer om korrekt familjeförhållanden och förbjuder äktenskapsbrott, spel, ocker, och konsumtionen av as, blod, fläsk och alkohol.
Islamiska uttryck i Afghanistan
Arabiska arméer som transporterar parollen islam nådde den afghanska område i AD 642. På den västra utkanten, furstarna i Herat och Seistan gav vika för regeln genom arabiska cheferna, men i öst städer in endast att öka i uppror och snabbt omvandlas återvänt till sina gamla övertygelser när arméer passerat. Senare, i den 9: e århundradet, Yaqub ibn Layth Saffari, grundare av den lokala Saffarid dynasti i Seistan, svepte genom den afghanska område att erövra i namn av islam, i norr den islamiska dynastin i Samanids utslag från Bokhara tog Balkh i AD 900 och vidgat sin sfär så långt som Kandahar. En efterträdare, den stora Sultan Mahmud av Ghazni (998-1030), utförs många ikonoklastiska kampanjer i Indien och returnerar lastat med rika bytet. Ghazni, fram till dess en obetydlig Fort-staden, blev en av de mest lysande huvudstäder i den islamiska världen.
Ungefär 99 procent av afghanerna är muslimer. Åttiofem procent är sunnimuslimer i Hanafi skolan, resten är shiamuslimska, av vilka de flesta är Imami tillsammans med mindre antal Ismailis. Det finns också ett starkt inflytande av Sufism bland både sunnimuslimska och shiamuslimska samhällen.
Data as of 1997
Sunnimuslimer av Hanafi skolan
Den Hanafi skolan för islamisk rättspraxis grundades av Abu Hanifa, en av de tidigaste muslimska akademiker-tolkar att söka nya vägar för att tillämpa islamiska principer för vardagslivet. He died in Iraq in AD 767. Han dog i Irak i AD 767. Abu Hanifa tolkning av muslimsk lag var extremt tolerant av skillnader inom muslimska samfund. Han har också separerat övertygelse från praxis, upplyftande övertygelse över praktiken. Sunni, finns i hela Afghanistan.
Ithna Ashariya (Twelver eller Imami) shiamuslimska
Religiösa arv är grundläggande för att shiamuslimska/sunnimuslimska skillnader, och även delas den shiamuslimska. De två största shiamuslimska grupper i Afghanistan är de Ithna Ashariya eller Tolvarna, även kallad Imami, och Ismailiter, Den Imami shiamuslimska erkänner tolv på varandra följande imamer, som börjar med Ali och slutar i AD 874 med försvinnandet av den tolfte som återkommer som en messiansk siffra vid utgången av den världen.
Flest Imami shiamuslimska grupper i Afghanistan är de Imami Hazara bor i Hazarajat i centrala Afghanistan, och Imami Farsiwan i provinsen Herat Blandningar förekommer i vissa områden som Bamiyan Province där sunnimuslimer, Imami och Ismailiter kan hittas. Imami shiamuslimska återfinns också i städerna som Kabul, Kandahar, Ghazni, och Mazar-i-Sharif där antalet Qizilbash och Hazara bosattaUrban shiamuslimska är framgångsrika småföretag företagare, många erfarenheter från den utveckling av utbildning som inleddes på 1950-talet.
Den politiska engagemang av shiamuslimska samhällen växte kraftigt under politicized tid under och efter den sovjetiska invasionen. Politiskt medveten shiamuslimska studenter bildade den hårda kärnan i den afghanska maoistiska rörelsen av 1960-talet och början av 1970-talet Efter 1978, shiamuslimska Mujahidin grupper i Hazarajat, men ofta i motsatsförhållande till varandra, var aktiva i jihad och därefter i striderna för kontroll Kabul. Under den politiska manövrerande som ledde fram till inrättandet av en islamisk stat i Afghanistan under 1992, de shiamuslimska grupperna utan framgång förhandlat fram för en mer rättvis, följdskada, politiska och sociala roller. Detta förhöjd profil skapat en motreaktion hos vissa sunnimuslimska grupper, särskilt de som är knutna till Hezb-i Islami i Mawlawi Yunus Khalis och Ittihad-i-Islam av professor Abd Al-Rabb al-Rasul Sayyaf. Våldsamma sekteristiska sammanstötningar ägt rum, särskilt i och kring Kabul.
Ismailis
Den Ismailiter shiamuslimska kallas även Seveners grund i åttonde århundradet deras ledare förkastade arvinge som utsetts av den sjätte Imam, Jafar al-Sadiq (d.765), som Imami godtas. Den nya koncernen i stället valde att erkänna Jafar äldste son, Ismail, som den sjunde imam och det shiamuslimska samhället delas upp i två grenar.
Ismailiter samhällen i Afghanistan är en mindre befolkning än Imami som anser att Ismailis kättersk. De finns främst i och omkring östra Hazarajat, i Baghlan område norr om Hindu Kush, de bergsområden tadzjikiska av Badakhshan, och bland de Wakhi i Wakhan korridor.
Många Ismailiter tror raden av Imam upphörde när Ismail dog före sin far i AD 760, andra tror han inte dö, men är fortfarande i avskildhet och kommer att återkomma i slutet av världen. Ismailiter övertygelse är komplex och synkretisk, som kombinerar element från filosofier av Plotinus, Pythagoras, Aristoteles, gnosticism, och Manichaeans, liksom delar av judendomen, kristendomen och östra religioner. Ismailiter föreställningar av Imamat skiljer sig mycket från andra muslimer och deras grundsatser är unika. Deras övertygelse om världens skapelse är idiosynkratiska, som är deras historiska ekumenism, tolerans för religiösa skillnader, och religiösa hierarkin. Det finns en uppdelning av teologi i POPULÄR (inklusive den konservativa Sharia) och esoteriska (inklusive den mystiska exegesis av Quran vilket leder till haqiqa, den ultimata Realty). Dessa övertygelser och praxis är dold i hemlighet och Ismailiter lägga särskild vikt vid taqiya betydelse för att skydda eller vakt, den praxis som tillåter de troende att förneka offentligt hans shiamuslimska medlemskap för att skydda sig själva, så länge han fortsätter att tro och gudstjänst i privata. Taqiya är tillåtna i de flesta shiamuslimska, och en del sunnimuslimer, sekter.
Ismailis i Afghanistan är i allmänhet betraktas med misstänksamhet av andra etniska grupper och till största delen sin ekonomiska ställning är mycket dålig. Även om Ismailiter i andra områden som de norra delarna av Pakistan fungera väl organiserade sociala program inklusive skolor, sjukhus och kooperativ, lite har gjorts bland afghanska Ismailiter samhällen.
Anses vara mindre nitiska än andra afghanska muslimer, Ismailiter har sett att följa deras ledare okritiskt. Den pir eller ledare för afghanska Ismailis kommer från Sayyid familj av Kayan, som ligger nära Doshi, en liten stad i norra foten av Salang Godkänd, i västra provinsen Baghlan. Under det sovjetiska-afghanska kriget här familjen skaffat sig mycket stor politisk makt.
Data as of 1997
Sufisterna
Sufism har stort inflytande i Afghanistan, både på landsbygden och i städer, framför allt bland medelklassen i större byar, stad och städer.
Tre Sufi order är framträdande: det Naqshbandiya grundades Bokhara, den Qadiriya grundades i Bagdad, och Cheshtiya finns på Chesht-i-Sharif öster om Herat. Bland de Naqshbani, Ahmad al Faruqi Kabuli, född norr om Kabul, förvärvade ryktbarhet för sin lära i Indien under styre av Moghul kejsaren Akbar i det sextonde århundradet. Någon gång under artonhundratalet medlemmar av denna familj flyttade tillbaka till Kabul där de etablerat en madrassa och en khanaqah i Shor Bazar som blev ett centrum för religiösa och politiska inflytande. Många afghanska Naqshbandi hänger samman med Mujaddedi familj. Sibghatullah Mujaddedi, ledare för Mujahidin Jabha-i Nejat-i Melli parti, blev chef för denna ordning när hans företrädare, tillsammans med 79 manliga familjemedlemmar, avrättades i Kabul av Taraki-Amin regeringen i januari 1979. Han tjänstgjorde under två månader som första handlar ordförande för Islamiska staten Afghanistan inrättades i april 1992.
Hazrat Naqib Sahib, far till Sayyid Ahmad Gailani Effendi, den nuvarande piren i Qadiriya, etablerade familjen plats i Afghanistan i utkanten av Jalalabad under 1920-talet. Pir Ahmad Gailani är ledare för en Mujahidin Mahaz-i Melli Islami partiet. Ledning av både Naqshbandiya och Qadiriya beställningar kommer från arv snarare än religiösa stipendium.
Den Cheshtiya för grundades av Mawdid al-Cheshti som föddes i det tolfte talet och senare som lärs ut i Indien. Den Cheshtiya broderskap, som är koncentrerad till de Hari Rud dalen runt OBE, Karukh och Chehst-i-Sharif, är mycket starka lokalt och upprätthåller madrasas med fina bibliotek. Traditionellt har Cheshtiya har hållit på avstånd från politiken, även om de faktiskt aktivt under motstånd inom sina egna organisationer och i sina egna områden.
Herat och dess omgivningar har flest och störst mångfald av Sufi filialer, varav många är knutna till lokala gravar av pir (ziarat). Andra Sufi grupper finns över hela norra, med viktiga centra i Maimana, Faryab-provinsen, och i Kunduz. Den brotherhoods i Kabul och runt Mazar-i-Sharif är oftast i samband med Naqshbandiya. Den Qadiriya återfinns främst bland de östra Pushtun av Wardak, Paktya och Ningrahar, inklusive många Ghilzai nomadiska grupper Den Cheshtiya är centrerad i Hari Rud Valley. Det finns inga formella Sufi order bland de shiamuslimska i centrala Hazarajat, även om vissa av de begrepp som är förknippade med Sayyids, ättlingar till profeten Mohammad, som är särskilt vördade bland de shiamuslimska.
Afghanistan är unik i att det är lite fientlighet mellan ulama och Sufi order. Antal Sufi ledare betraktas som ulama, och många ulama nära associerade med Sufi brotherhoods. Den allmänna befolkningen ger sufisterna respekt för sitt lärande och för innehav karamat, den psykiska andlig kraft som har tilldelats dem av Gud som gör pirs att utföra handlingar av generositet och skänka välsignelse (Barakat Sufism därför är ett effektivt populära kraft. Dessutom, eftersom Sufi ledare avstånd från det vardagliga, de är ibland vände sig till en mer opartisk medlare i Tribal tvister i stället för mullorna som är kända att eskalera mindre sekulära frågor i flyktiga konfrontationer avfattade på islamisk retorik.
 
Betydelse och exempel
Islam är en potentiellt enande symbol som uppväger divisiveness som ofta ökar från att det finns en djup stolthet i Tribal lojaliteter och en FLÖDANDE känsla av personlig och familjens ära i multitribal och multietniska samhällen som Afghanistan.
Islam är en central, genomgripande inflytande i hela det afghanska samhället, religiösa observances punktera den rythmn av varje dag och säsong. Förutom en central fredag moskén varje vecka för gemensamma böner som inte är obligatorisk, men i allmänhet deltog, små-bibehållas moskéer står i centrum för byar, samt staden och stadens bostadsområde. Moskéer fungerar inte bara som platser för dyrkan, men för en mängd funktioner, i form av logi för gäster, platser att träffas och skvaller, i fokus för social religiösa festligheter och skolor. Nästan varje afghan har vid ett tillfälle under sin ungdom studerade vid en moské i skolan, för många är detta den enda formella utbildning de får.
Eftersom islam är en totalt sätt att leva och fungerar som en övergripande kod för socialt beteende som reglerar alla mänskliga relationer, individens och familjens status är beroende av korrekt efterlevnad av bolagets värde som bygger på begrepp som definieras i islam. Dessa präglas av ärlighet, sparsamhet, generositet, virtuousness, piousness, rättvisa, ärlighet, tolerans och respekt för andra. För att upprätthålla familjens heder, äldste också styra beteendet hos sina barn enligt samma islamiska föreskrifter. Ibland även konkurrensförhållandena mellan Tribal eller etniska grupper i form hävdar religiös överlägsenhet. Kort sagt, islams strukturer är dagliga samspelet mellan alla medlemmar i samfundet.
Den religiösa anläggningen består av flera nivåer. En muslim som kan leda informella grupper i bönMullor FUNGERA som vid moskéer är normalt utses av regeringen efter samråd med sina samhällen, och trots att delvis finansieras av staten, mullorna i stor utsträckning är beroende av för sitt uppehälle om gemenskapens bidrag i form av logi och en del av skörden. Förmodligen bevandrade i Quran, Sunna, Hadith och Sharia, de måste se till att deras samhällen är kunniga i grunderna i den islamiska ritual och beteende. Detta berättigar dem att avgöra tvister om religiös tolkning. Ofta de fungerar som betalas lärare som ansvarar för religiösa kurserna hålls i moskéer där barnen lär sig grundläggande moraliska värderingar och korrekt rituella praxis. Deras roll har ytterligare sociala aspekter för de GUDSTJÄNST i samband med livskriser ritualer i samband med födslar, vigslar och dödsfall.
Men landsbygden mullorna inte är en del av en institutionaliserad hierarki av prästerDe flesta är deltidsanställda mullorna arbetar också som jordbrukare eller hantverkareVissa är knappt läskunnig, eller bara lite mer utbildning än de som man tjänar. Ofta, men inte alltid, de är män minimal rikedom och eftersom de är beroende av för sin utkomst på samhället som utser dem, de har liten myndighet, även inom sin egen sociala gränser. De behandlas ofta med föga respekt och är baken av en mycket omfattande skämt som driver med sin arrogans och okunnighet. Men deras roll som religiösa skiljedomare tvingar dem att ta ställning i frågor som har politiska förgreningar och sedan mullorna ofta oense med varandra, att spela ut den ene mot den andra, de är ofta uppfattas som störande element i sin gemenskap.
Andra religiösa siffror omfattar böneutropare som kallar församlingen till bön och khadim, moskén omsorg. Qari är experter på reciting den Quran; hafiz vet att det utantill. Hafiz är ofta blinda och i samband med brotherhoods på viktiga helgedomar. Qazi, ”religiösa domare”, är en del av regeringens rättsväsendet som ansvarar för tillämpningen av Sharia lagarna.
Ulama är den term som beskriver kroppen av forskare som har förvärvat ilm eller religiös lära. I denna egenskap är sedd som en sändare av religiösa texter, läror och värderingar samt tolkar i Sharia. Maulana och Mawlawi är titlar som ges till medlemmar av det ulama och religiösa dignitärer. Sayyids bland både sunnimuslimska och shiamuslimska hänvisa till ättlingar till profeten Mohammad som njuter av sociala och religiösa prestige i hela den muslimska världen.
Inom Sufi nätverk finns det en mängd religiösa personligheter utöver pirs. Bland dessa finns olika typer av mendicants såsom malangs som avsäga sig OVARAKTIGHET av denna världen och omfamna fattigdom för att lösgöra sig från de kedjorna av materialism för att bättre kunna förverkliga den gudomliga. Vissa Mariestad ansluta sig till, eller svära lojalitet till ett visst broderskap, men andra vandra ensam, ofta garbed i färgglada kreativa kläder. Några, som faqirs säger sig ha fått ett gudomligt uppdrag och mirakulösa krafter. De undfly hem, familj och världsliga varor, sova i moskéer eller graveyards, särskilt de som är knutna till helgedomar för helgon. I en kultur där familjen och anhöriga är grundläggande för individens psykologiska och ekonomiska identitet, alla som frivilligt lämnar ifrån sig dessa band betraktas som förordats av Gud med ett särskilt uppdrag. Som ett resultat, de är respektfullt tolereras och ofta allmosa.
Dyrkan av helgon och helgedomar (Mazar, ziarat) är inte uppmuntras i islam och är aktivt med vissa grupper.. Ändå Afghanistan landskap är liberalt strödda med helgedomar ära helgon av alla slag. Många av Afghanistan äldsta byar och städer växte upp runt helgedomar av betydande antiken. Vissa används som naturreservat av flyktingar.
Helgedomar variera i form från enkla högar av jord eller stenar markerade med vimplar till frikostiga ornamenterad komplex kring en central kupolformade graven. Dessa stora anläggningar kontrolleras av framträdande religiösa och sekulära ledare. Helgedomar maj markera den sista viloplatsen av en minskad hjälte (Shahid), en vördade religiösa lärare, en berömd Sufi poet, eller reliker, som ett hår av profeten Mohammad eller en bit av hans mantel (khirqah). Ett stort antal hedra legender om mirakulösa utnyttjar Ali, den första Imam av shiamuslimska Islam, tros vara begravd på nationens mest utvecklade skrin beläget i hjärtat av Mazar-i-Sharif, den högt satta Kapell. Hazrat Ali är aktade i hela Afghanistan för sin roll som mellanhand i ansiktet av tyranni.
Festlig årliga mässor firas vid helgedomar lockar tusentals pilgrimer och föra samman alla delar av samhällen. Pilgrimer besöker helgedomar att försöka få förbön av helgonet för särskilda tjänster, vare sig det är ett botemedel mot sjukdom eller födelsen av en son.. Kvinnor är särskilt ägnas åt verksamheter som har samband med helgedomar. Dessa besök kan vara kort eller pågå i flera dagar och många pilgrimer transportera bort särskilt välsignats vårdande och skyddande amulets (tawiz) för att avvärja det onda ögat, försäkra kärleksfulla relationer mellan män och hustrur och många andra former av tröst.
Politiserad islam
Även om Sharia domstolar fanns i städerna efter Ahmad Shah Durrani inrättas en afghansk stat 1747, den främsta rättsliga grunden för samhället befunnit sig i Tribal nummer av Pushtunwali fram till slutet av artonhundratalet. Sporadisk fatwas (formell juridisk rådgivning) har utfärdats och enstaka jihads kallades inte så mycket att främja islamisk ideologi som påföljd för åtgärder i enskilda individer mot sina politiska motståndare så att makten kan konsolideras.
Den första systematiska anställning av islam som ett instrument för statens uppbyggnad infördes genom Amir Abdur Rahman (1880-1901) under sin strävan mot centralisering. Han förordnas att alla lagar måste vara förenliga med islamisk lag och därmed förhöjda den Sharia över vanliga lagar som ingår i PushtunwaliDen ulama har anlitats för att legitimera och sanktionera hans insatser liksom hans centrala myndighet. Denna ökade den religiösa gemenskapen, å ena sidan, men eftersom de var allt inducted i den byråkrati som anställda i staten, de religiösa ledarna var slutligen försvagas. Många ekonomiska privilegier som gäller religiösa personligheter och institutioner omstrukturerades inom ramen för den statliga, spridning av lärande, en gång den enda privilegium av ulama, var noga övervakas, och Amir blev den högsta domare av rättvisa.
Hans efterträdare och fortsatte Amir Abdur Rahman politik som de ökade takten i secularization. Islam fortsatt i centrum för samverkan, men de religiösa etableringar förblev i huvudsak icke-politisk, som fungerar som en moralisk snarare än ett politiskt inflytande. Och när de religiösa ledarna ansåg sig allvarligt hotade, karismatisk religiösa personligheter regelbundet anställda islam att samla olika grupper i opposition mot staten. De steg upp vid flera tillfällen mot King Amanullah (1919-929), till exempel, i protest mot reformer som tros vara västra intrång strider mot islam.
Senare härskare, för att traditionella attityder i motsats till secularization var noga med att understryka huruvida islam och modernisering. Trots detta och trots sin centrala ställning i samhället som fortsatte att göra någon åtskillnad mellan religion och stat, den roll som religion i statliga angelägenheter fortsatte att minska.
1931 konstitutionen gjorde Hanafi Sharia statens religion, medan 1964 konstitutionen helt enkelt som att staten bör göra en religiös ritual enligt den Hanafi skolan. 1977 års konstitution, förklarade islam den religionen i Afghanistan, men har inte tagit upp att staten ritual bör Hanafi. Strafflagen (1976) och civilrätt (1977), som täcker hela fältet för social rättvisa, utgör ett stort försök att hantera delar av den sekulära lagen, som bygger på, men ersatts av andra system Domstolar, till exempel, var förbjuden att överväga fall första enligt den sekulära lagen, som använder sig av BCShariah i områden där sekulära lagen inte fannsAv 1978, regeringen i Peoples Democratic Party i Afghanistan (PDPA) är öppet uttryckt sin motvilja mot det religiösa etablissemanget. Detta framkallade den nya islamistiska rörelsen till ett nationellt uppror, islam flyttas från sin passiva hållning i periferin att spela en aktiv roll.
 Politicized islam i Afghanistan utgör en paus från afghanska traditioner. Den islamistiska rörelsen har sitt ursprung i 1958 mellan fakulteterna vid Kabuls universitet, särskilt inom fakulteten för islamisk lag som hade bildats 1952 med den aviserade syfte att öka kvaliteten på religiösa undervisningar för att ta modern vetenskap och teknik. Grundarna till stor del professorer påverkas av det egyptiska Muslimska brödraskapet, ett parti som bildats på 1930-talet som var avsedd för islamiska Väckelse och sociala, ekonomiska och politiska kapital. Deras mål är att komma till rätta med den moderna världen genom utveckling av en politisk ideologi som bygger på islam. Den afghanska ledare, samtidigt tacksam mot många av dessa begrepp, inte knyta starka band till liknande rörelser i andra länder.
Avregleringen av regeringen attityder efter passage av 1964 konstitutionen inledningen till en period av intensiv aktivitet bland studenter vid Kabuls universitet. Professorer och deras studenter inrättade muslimska ungdomar Organization (Sazmani Jawanani Musulman) i mitten av 1960-talet samtidigt som de vänsteraktivister har också som många parter. Ursprungligen kommunistiska studenter fler än de muslimska studenter, men av 1970 de muslimska ungdomarna hade vunnit en majoritet i studenternas val. Deras medlemskap rekryterades från universitetets fakulteter och från gymnasieskolor i flera städer som Mazar-i-Sharif och Herat. Dessa professorer och studenter blev ledare för den afghanska motståndsrörelsen på 1980-talet.
Med övertagandet av regeringen av PDPA i april 1978, islam blev centrala för att förena motståndet mot den kommunistiska ideologin om de nya makthavarna. Som en politisk-religiösa system, islam är helt anpassade till de behov av ett mångsidigt, unorganized, ofta motsatsförhållande mellan medborgare som vill skapa en enad front mot en gemensam fiende, och kriget tillåts olika grupper inom Mujahidin att genomföra konkurrerande begreppen organisationen.
Den Mujahidin ledare karismatisk siffror med dyadic band till anhängare. I många fall militära och politiska ledare ersatte Tribal ledarskap, ibland de religiösa ledarna stärktes, ofta religiösa kombination med den politiska ledningen. Följeslagare valde sin lokala ledare på grundval av personligt val och företräde mellan regioner, sekter, etniska grupper eller stammar, men de stora ledarna ökade betydelse genom kopplingen till utomstående som kontrollerade de resurser av pengar och vapen.
Med stöd av utländskt bistånd, det Mujahidin var ytterst framgångsrik i sitt jihad för att köra ut de sovjetiska styrkorna, men inte i deras försök att bygga ett politiskt alternativ för att styra Afghanistan efter deras seger. Under hela kriget, Mujahidin aldrig helt kunna ersätta traditionella strukturer med ett modernt politiskt system som bygger på islam. De flesta Mujahidin befälhavare som antingen används traditionella makt, blir de nya khans, eller försökt att anpassa moderna politiska strukturer till det traditionella samhället. Med tiden kommer de framträdande ledare ackumulerade rikedom och makt och, i motsats till tidigare, rikedom blev en avgörande faktor i beskrivningen av makt på alla nivåer.
Med utförsel av utländska trupper och länge försökt död Kabul: s vänstergrupper regeringen, Islamiska staten Afghanistan äntligen kom till i april 1992. Detta utgjorde en distinkt brytning med afghanska historien, för religiösa specialister hade aldrig tidigare utövat makt. Men den nya regeringen misslyckats med att fastställa sin legitimitet och, så mycket av sitt ekonomiska stöd skingras, lokala och mitten befälhavare och deras milis inte bara kämpade sinsemellan men använt sig av en mängd oacceptabla metoder i deras utdragna scrambles om makt och vinst. Hela nationen den folkrikaste drabbats av trakasserier, utpressning, kidnappning, inbrott, kapning och handlingar dishonoring kvinnorNarkotikahandel ökat oroväckande, ingenstans var motorvägarna säker. Den Mujahidin hade förverkat det förtroende de en gång hade.
Under hösten 1994 en muslimsk "student milisen" kom tillbaka vowing att rena nation av överdrifter sullying Jihad. Deras uttalade avsikt är att sätta i ett "rent" islamisk stat omfattas av sina eget strikta tolkningar av Sharia. Många av ledarna för denna rörelse som kallas talibanerna (arbetssökande eller studerande av islam) var en tid Mujahidin själva, men den största delen av sina styrkor består av unga afghanska flyktingar utbildas i pakistanska madrasas (religiösa skolor), särskilt sådana som drivs av Jamiat-e Ulema-e Islam Pakistan, aggressivt konservativ pakistanska politiska religiösa partiet leds av Maulana Fazlur Rahman, arch rival i Qazi Husain Ahmed, ledare för lika konservativ Jamaat-e-Islami, och länge anhängare av Mujahidin.
Huvudkontoret finns i Kandahar, ursprungligen nästan helt Pushtun, främst från landsbygden, och från början ledarskap ner på striderna milisen karakteristiskt i trettio-eller fyrtiotalet och även yngre, talibanerna sopas landet. I september 1996 de fångas Kabul och regerade över två tredjedelar av Afghanistan.
Den blixtsnabba ta över gick nästan oemotsagda. Vapen samlades in och säkerheten fastställdes. Samtidigt begås i syfte att genomdriva Sharia ingår offentliga avrättningar för mord, stening för äktenskapsbrott, amputering för stöld, en Bann på alla former av spel såsom drakflygning, schack och kawk (Partridge) kämpar, förbud mot musik och videor, proscriptions mot bilder av människor och djur, och ett embargo mot kvinnors röster i radion. Kvinnor är att vara så osynlig som möjligt, bakom slöjan, i FÖRHÄNGE i sina hem, och entledigas från arbete eller studier utanför sina hem. Liksom många före dem, talibanerna våg flagg kvinnors chasteness att bevisa sin överlägsna Muslimness.
På grund av de starka religiösa känslorna att animera deras sinnen, landsbygden afghaner är fortfarande mestadels vunnit med talibanerna i början av 1997. Andra ser på bestört strikt ortodoxa dikterar av dessa självgående proklamerades skiljedomare islamiska riktigt.
Till dem talibanerna tolkningar av Sharia är främmande avvikelser främmande för islam praktiseras i det afghanska samhället som har alltid betonat moderation, tolerans, värdighet, individuella val och jämlikhetssträvan.
Data as of 1997

هیچ نظری موجود نیست: